DRAMA OP DE NOORDZEE Toen Bouwen van Twuyver in de avond van 25 december 1947 naar het strand ging, kon hij niet vermoeden wat voor een drama zich op zee had afgespeeld. Aangekomen bij paal 17 zag hij een sloep op een dam met daarin twee mensen. Die waren overleden. Bij latere identifica tie bleken het twee opvarenden te zijn van het Noorse schip 'Skoghaug'. De telegrafist Ernst Oskar Larsen geb. 7-4-1926 en de derde machinist Konrad Magne Pedersen, geb. 28-3-1919. Na navraag bij de Reddingmaatschappij volgen hier enige gedeelten uit het verslag over de ondergang van het Noorse s.s.'Skoghaug'. 24 December 22.30 uur is het Noorse s.s. 'Skoghaug' op reis van Rotterdam naar Haugesund met een lading steenkolen enkele mijlen buiten de veilige route bewesten Egmond aan Zee, ten gevolge van een ontploffing, vermoedelijk een magnetische mijn, gezonken. De 27 opva renden zijn in beide sloepen gegaan. Het was ruw weer, harde westzuidwesten wind. De 'Skoghaug' heeft geen noodseinen gegeven en de ramp bleef onopgemerkt. Op 25 december om 15.10 uur kreeg men bericht dat om 14.00 uur een sloep was gestrand bij paal 26 (Camperduin). In de sloep bevond zich een lijk. Naar later bleek, had in deze sloep ook gezeten A. Rölcke. Hij was nadat de sloep op de zeewering sloeg over boord gespoeld en naar de wal gedreven. Hij was de enige overlevende. De reddingboten 'Dorus Rijkers' uit Den Helder en de 'Neeltje Jacoba' uit IJmuiden voeren uit om te gaan zoeken. De 'Neeltje Jacoba' keerde om 20.45 uur terug en de 'Dorus Rijkers' om 23.10 uur. Beide schepen hadden niets gevonden. Ook waren de hoofden van de kustwacht op de Zanddijk en in Callantsoog gevraagd om uit te kijken. Omstreeks middernacht werd bericht ontvangen van de droevige vondst bij paal 17. Medisch onderzoek wees uit dat de schepelingen die dag om 19.00 en 21.00 uur waren overleden. N.B. De kustwachter in Callantsoog was Adriaan Vader. Op de Zanddijk was het Klaas Duit. DUINVOET, deel 4 Een gedeelte van een pagina uit de coordi- natenlijst van Rijkswaterstaat waaruit blijkt hoe nauwkeu rig alls over de strandpalen- wordt bijge houden. Het betreft hier de administratie van de palen tussen de over gang bij Noordermeer en het dorp Callantsoog. I I I Kees Vriesman *De veilige route was mijnenvrij. Kees Vriesman Raaipalen Paal coordinatenlijst Paspunt L100 L60 L258 HOOFDPAAL L100 L60 L217 L100 tse HOOFDPAAL L490 L80 L40 L80 L40_ HOOFDPAAL L60 L80 L40 L330 L80 3220 3225 3235 3230 3240 Raai 12,13 12,13 12,20 12,20 12,28 12,28 12,35 12.43 12,43 12,50 12,52 12,58 12,58 12,73 12,73 12,80 12,80 12.87 12.88 12,88 12,95 13,00 kustvak :NOORD-HOLLAND 108353,02 108313,95 108487,41 108238,25 108317,85 108279.01 108413.02 108282,60 108243,28 108167,63 108638,84 108227.57 108189,01 "108192,64 108153/78 108096,98 108319,58 10815/6/ 108118,64 108373,62 108129,48 Y 540049.11 540058,62 539935,87 539999,47 539903.49 539912,96 539803.12 539757,47 539767; 21" 539708,44 539567,96 539617,10 539626.50 539471,33 539480,80 539417,28 539287,78 539326,46- 539335.65 539194.66 539209,55 Jaar 94 94 80 94 -92 94 86 92 Uitgave 18-12-1996 Bout 3,520 1,344 3,520 1,632 4.011 2,122 0,862 3,593 1,791 1)632 3,257- 1,383 3,375 Kop 3,999 1,863 1,984 0,316 3,999 2,150 2,841 4,511 2,682 0,384 1,018 3,742 1,406 4,013 2,276 0,514 2.150 3,244 -3;82-1 1,878 1,982 3,911 Jaar 93 89 92 90 93 92" "93 89f' 94 94 90 93 93 93 94 93 86 "92 Kust- kaart 30 8 78

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1997 | | pagina 18