DRAMA OP DE NOORDZEE
Toen Bouwen van Twuyver in de avond van 25 december 1947 naar het strand ging, kon hij
niet vermoeden wat voor een drama zich op zee had afgespeeld. Aangekomen bij paal 17 zag
hij een sloep op een dam met daarin twee mensen. Die waren overleden. Bij latere identifica
tie bleken het twee opvarenden te zijn van het Noorse schip 'Skoghaug'. De telegrafist Ernst
Oskar Larsen geb. 7-4-1926 en de derde machinist Konrad Magne Pedersen, geb. 28-3-1919.
Na navraag bij de Reddingmaatschappij volgen hier enige gedeelten uit het verslag over de ondergang
van het Noorse s.s.'Skoghaug'.
24 December 22.30 uur is het Noorse s.s. 'Skoghaug' op reis van Rotterdam naar Haugesund
met een lading steenkolen enkele mijlen buiten de veilige route bewesten Egmond aan Zee,
ten gevolge van een ontploffing, vermoedelijk een magnetische mijn, gezonken. De 27 opva
renden zijn in beide sloepen gegaan. Het was ruw weer, harde westzuidwesten wind. De
'Skoghaug' heeft geen noodseinen gegeven en de ramp bleef onopgemerkt.
Op 25 december om 15.10 uur kreeg men bericht dat om 14.00 uur een sloep was gestrand bij
paal 26 (Camperduin). In de sloep bevond zich een lijk. Naar later bleek, had in deze sloep ook
gezeten A. Rölcke. Hij was nadat de sloep op de zeewering sloeg over boord gespoeld en naar
de wal gedreven. Hij was de enige overlevende.
De reddingboten 'Dorus Rijkers' uit Den Helder en de 'Neeltje Jacoba' uit IJmuiden voeren uit
om te gaan zoeken. De 'Neeltje Jacoba' keerde om 20.45 uur terug en de 'Dorus Rijkers' om
23.10 uur. Beide schepen hadden niets gevonden. Ook waren de hoofden van de kustwacht op
de Zanddijk en in Callantsoog gevraagd om uit te kijken.
Omstreeks middernacht werd bericht ontvangen van de droevige vondst bij paal 17. Medisch
onderzoek wees uit dat de schepelingen die dag om 19.00 en 21.00 uur waren overleden.
N.B. De kustwachter in Callantsoog was Adriaan Vader. Op de Zanddijk was het Klaas Duit.
DUINVOET, deel 4
Een gedeelte
van een pagina
uit de coordi-
natenlijst van
Rijkswaterstaat
waaruit blijkt
hoe nauwkeu
rig alls over de
strandpalen-
wordt bijge
houden. Het
betreft hier de
administratie
van de palen
tussen de over
gang bij
Noordermeer
en het dorp
Callantsoog.
I
I I
Kees Vriesman
*De veilige route was mijnenvrij.
Kees Vriesman
Raaipalen
Paal
coordinatenlijst
Paspunt
L100
L60
L258
HOOFDPAAL
L100
L60
L217
L100
tse
HOOFDPAAL
L490
L80
L40
L80
L40_
HOOFDPAAL
L60
L80
L40
L330
L80
3220
3225
3235
3230
3240
Raai
12,13
12,13
12,20
12,20
12,28
12,28
12,35
12.43
12,43
12,50
12,52
12,58
12,58
12,73
12,73
12,80
12,80
12.87
12.88
12,88
12,95
13,00
kustvak :NOORD-HOLLAND
108353,02
108313,95
108487,41
108238,25
108317,85
108279.01
108413.02
108282,60
108243,28
108167,63
108638,84
108227.57
108189,01
"108192,64
108153/78
108096,98
108319,58
10815/6/
108118,64
108373,62
108129,48
Y
540049.11
540058,62
539935,87
539999,47
539903.49
539912,96
539803.12
539757,47
539767; 21"
539708,44
539567,96
539617,10
539626.50
539471,33
539480,80
539417,28
539287,78
539326,46-
539335.65
539194.66
539209,55
Jaar
94
94
80
94
-92
94
86
92
Uitgave 18-12-1996
Bout
3,520
1,344
3,520
1,632
4.011
2,122
0,862
3,593
1,791
1)632
3,257-
1,383
3,375
Kop
3,999
1,863
1,984
0,316
3,999
2,150
2,841
4,511
2,682
0,384
1,018
3,742
1,406
4,013
2,276
0,514
2.150
3,244
-3;82-1
1,878
1,982
3,911
Jaar
93
89
92
90
93
92"
"93
89f'
94
94
90
93
93
93
94
93
86
"92
Kust-
kaart
30
8
78