Waar de oeververbindingen zijn gemaakt, werden de gehuchten soms aangeduid met de toe
voeging van de naam van de brug, b.v. Burgervlotbrug, Sint Maartensvlotbrug, Zijpersluis.
In 1845 was de inpoldering van Anna Paulowna gereed. Deze polder is daarna nog 25 jaar
onder beheer van de gemeente Zijpe gebleven. In 1849 besluit de Zijperraad dat er een veer
pont moest worden gebouwd in het Noordhollands Kanaal voor de verbinding met de polder
Koegras. Deze veerpont werd aangelegd aan de westkant van de Anna Paulownapolder en zo is
de naam Westeinde ontstaan.
In 1852 is het graafwerk van de Molenvaart gereed en in 1863 komt er een sluis met brug in
de Molenvaart. De veerman van het pontveer wordt nu ook sluiswachter. Standplaats
Westeinde.
In 1892 wordt J. Langedijk sluis- en brugwachter in dienst van de gemeente Anna Paulowna.
Voor rekening van Langedijk werd aan de kanaalzijde van de dijk een stenen huis met café
gebouwd. Dat kreeg ook de naam Westeinde.
Door vermindering van het scheepsvervoer en de toenemende transporten per vrachtauto
besloot de gemeenteraad om in 1968 de hefbrug te verwijderen, de sluis dicht te maken en
een weg aan te leggen over de voormalige sluis.
In 1971 is de
woning, waarvan
het cafégedeelte
niet meer in
gebruik was, ver
kocht aan C. van
de Berg. Dat bete
kende het einde
van café West
einde.
Het werd bezocht door schepelingen, voermannen
en passanten. In de jaren na 1920 zijn ook de
chauffeurs van vrachtwagens tot de klanten gaan
behoren.
In 1946 is de woning met café door Langedijk
verkocht aan J. Grin. Deze werd aangesteld als
sluis - en brugwachter in dienst van de gemeente
Anna Paulowna.
1952 Westeinde
zuid-oost gevel.
31