Waar de oeververbindingen zijn gemaakt, werden de gehuchten soms aangeduid met de toe voeging van de naam van de brug, b.v. Burgervlotbrug, Sint Maartensvlotbrug, Zijpersluis. In 1845 was de inpoldering van Anna Paulowna gereed. Deze polder is daarna nog 25 jaar onder beheer van de gemeente Zijpe gebleven. In 1849 besluit de Zijperraad dat er een veer pont moest worden gebouwd in het Noordhollands Kanaal voor de verbinding met de polder Koegras. Deze veerpont werd aangelegd aan de westkant van de Anna Paulownapolder en zo is de naam Westeinde ontstaan. In 1852 is het graafwerk van de Molenvaart gereed en in 1863 komt er een sluis met brug in de Molenvaart. De veerman van het pontveer wordt nu ook sluiswachter. Standplaats Westeinde. In 1892 wordt J. Langedijk sluis- en brugwachter in dienst van de gemeente Anna Paulowna. Voor rekening van Langedijk werd aan de kanaalzijde van de dijk een stenen huis met café gebouwd. Dat kreeg ook de naam Westeinde. Door vermindering van het scheepsvervoer en de toenemende transporten per vrachtauto besloot de gemeenteraad om in 1968 de hefbrug te verwijderen, de sluis dicht te maken en een weg aan te leggen over de voormalige sluis. In 1971 is de woning, waarvan het cafégedeelte niet meer in gebruik was, ver kocht aan C. van de Berg. Dat bete kende het einde van café West einde. Het werd bezocht door schepelingen, voermannen en passanten. In de jaren na 1920 zijn ook de chauffeurs van vrachtwagens tot de klanten gaan behoren. In 1946 is de woning met café door Langedijk verkocht aan J. Grin. Deze werd aangesteld als sluis - en brugwachter in dienst van de gemeente Anna Paulowna. 1952 Westeinde zuid-oost gevel. 31

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1997 | | pagina 11