HET ORKEST VAN DE GROOTE KEETEN Op maandag 6 maart 1995 was er 's middags een klankbeeld op de radio (V.P.R.O.) gemaakt door Theo Houten over het onderwerp: Joden in orkesten in de oorlog 1940-1945. Via tips en een stukje in de Clock no 3 van 1988 kwam de maker van het klankbeeld ach ter het feit dat er in de oorlog in de Groote Keeten ook een orkest was geweest. Dat speelde in het café van de fam. van Scheijen op de Helmweg no. 12* Het orkest stond onder lei ding van Fred Roozendaal. Hij was accordeonist en xylofonist. Arie van Scheijen aan wie we dit verhaal te danken hebben was 16 jaar toen hij in de zomer van 1944 Fred Roozendaal ontmoette. Deze begaafde musicus had als jood gevangen gezeten in Westerbork. Maar omdat hij getrouwd was met een christen en een kind had, was hij niet op transport naar Duitsland gezet. In dit kamp had hij de leiding bij het samenstellen van revues(!) en andere muzikale uit voeringen. Ook gaf hij de kamp kommandant accordeonles. Waarschijnlijk kwam hij op voorspraak van deze man vrij. In 1944 moest hij zich melden bij de organisatie Todt. Honderden joden, allen met niet joodse vrouwen getrouwd, werden als dwangarbeiders ingeschakeld om 'Hitiers Westwall' te bouwen. De joden die op het strand moesten werken, werden ondergebracht in huizen in de Groote Keeten. Ze hadden het geluk door de Duitse Wehrmacht bewaakt te worden. (Door de S.S. bewaakt te worden, was afschuwelijk.) Fred Roozendaal, zijn bijnaam was Kale Neut want zijn hoofd was zo glad als een biljart bal, richtte in de Groote Keeten een orkestje op. Hij ging met zijn mannen repeteren in het café van de van Scheijens. Weliswaar hing voor het raam het bordje 'Voor joden ver boden' maar daar trok niemand zich iets van aan. Arie van Scheijen vertelt, hoe hij zag op welke manier Fred een xylofoon maakte. Hij zocht balkjes en plankjes bij elkaar, maakte een kistje en door minder of meer stro onder de staafjes bepaalde hij de toonhoogte. Het geheel stemde hij bij de piano in het café. Zo kon hij in het orkest afwisselend accordeon en xylofoon spelen. De verrassing in het joden-orkestje was dat er ook nog een Duitse soldaat als accordeonist inzat! Hij lag in de artilleriestelling in de nollen van het Luttilcduin en was dolgelukkig dat hij weer in een bandje kon spelen. Dat het kleine café elke avond stampvol zat, was begrijpelijk. Veel muziek die herinnerde aan de tijd van voor de oorlog. Oolc de Duitse soldaten kwamen er graag. Maar door de grote toeloop van joden en Duitsers gebeurde het nog al eens dat de joden binnen zaten en de Duitsers wegens plaatsgebrek buiten stonden! Toen de Duitse kommandant er achter kwam wat daar in het eenzame café in de Groote Keeten gebeurde, eiste hij dat er een scheiding tussen de twee groepen zou komen. De joden en hun orkest moesten naar een schuur achter het café verhuizen.* Daar werd een podiumpje gemaakt en het orkest, de 'Betonbrothers' speelde er verder zonder hun Duitse accordeonist. Het jodenkamp bleef bestaan tot dinsdag 5 september 1944. (Dolle dinsdag!) Veel Duitsers zagen toen wel in dat de oorlog verloren was. De bewaking werd minder. Veel joden zagen kans er van door te gaan. Na de oorlog maakte Fred Roozendaal furore in diverse K.R.O. orkesten, onder andere in 'de boertjes van Buten' en in 'Mik'. Nog vele malen zocht hij de familie van Scheijen in de Groote Keeten op. Hij overleed een paar jaar geleden. In de bovengenoemde radio-uitzending werd ook nog gezegd dat er in 't Zand twee joden- orkesten waren. Ze speelden in de barakken die speciaal als onderkomens voor de joden daar neergezet waren. Het ene orkest speelde vooral amusementsmuziek en het andere had een meer klassiek repertoir. Als bijzonderheid werd nog verteld dat de vrouw van de kampleider als zangeres in het eerstgenoemde orkest optrad. Zie de foto's hiernaast. 38

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1995 | | pagina 14