(.He t Fl De openbare lagere school van Callantsoog had in de beginjaren 1960 een heel aardige gewoonte. De kinderen schreven met de bemanning van een groot koopvaardijschip. De M.S. DONGEDIJK, een 10.000 tonner was een vrachtschip met plaats voor een stuk of tien betalende passagiers. Geweldig spannend natuurlijk om met de stuurman, de matrozen of zelfs met de kapitein te schrijven. In gedachten maakte je die verre reizen zelf mee. In 1960 kwam er een brief dat de DONGEDIJK ergens in een baai bij Zuid-Amerika met z'n anker een heel oud anker had opgehaald en dat wilde schenken aan de school in Callantsoog. Zodra het schip Nederland aandeed zou de overhandiging plaats vinden. In 1961 deed zich dat voor. Een groepje leerlingen van de vijfde en de zesde klas mocht daar bij zijn. Het werd een heel spannende dag. Er werd ons een lunch aangeboden op het passagiersschip "RIJNDAM" van de Holland-Amerika Lijn. Daarna kwam het officiële gedeelte. Het anker lag op het dek van de DONGEDIJK. Het was zo zwaar dat een punt ervan een heel stuk in het mastiek dek was gezakt. Ook kregen we nog een rondvaart met de SPIDO rondvaartboot door de havens van Rotterdam. Een paar weken later werd het anker met behulp van een voor die tijd grote 2,5 tons kraan op z'n plaats gehesen in de hoek van het schoolplein aan de Schoolstraat. Natuurlijk is het ook mee verhuisd naar de Frankendael school en ligt het nog steeds onverwoest baar ter herinnering aan de M.S. DONGEDIJK. Wat zou er van dat schip geworden zijn? 47 Wim Zeeman V.l.n.r. Willem Zeeman, Hetty de Boer, Maratien de Vries, Annie van Muijen, Gerard van Muijen en Piet er Jan Vos. foto Frans Kooi

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1994 | | pagina 3