De spoorlijn alsmede de kiepwagens waren eigendom van Rijkswaterstaat. Onder deze Rijksdienst
resorteerden ook alle werkzaamheden.
De locomotief was eigendom van de aannemer, in dit geval de firma Daalder.
Wanneer de eerste vracht van de Kolksluis naar de kust werd vervoerd, is moeilijk te achterhalen.
Aangenomen moet worden dat het rondom de eeuwwisseling moet zijn geweest en zeker in de eer
ste tien jaar van de eeuw waarin wij nu leven.
Tijdens de 2e wereldoorlog heeft het werkspoortje 'normaal' gefunctioneerd, omdat het onderhoud
van de zeewering uiteraard ook voor de bezetter noodzakelijk was.
Wel werden er, vooral toen aan het eind van de oorlog een nijpend gebrek aan brandstof bij de bur
gerij ontstond, 'veel bielzen georganiseerd'zoals dat destijds genoemd werd.
Het betekende eenvoudig dat meestal 's nachts klandestien bielzen onder de rails werden wegges-
loopt en thuis tot brandhout werden verwerkt.
Het 'organiseren' gebeurde gelukkig wel met enig overleg, zodat toch nog een redelijk draagvlak
voor het werkspoor overbleef.
Na de bevrijding heeft het werkspoor ook nog dienst gedaan bij het opruimen van de Duitse ver
sperringen op het strand.
Het was na de oorlog echter vrij snel gedaan met de stoomtractie.
Ongeveer in 1950 werd een motorloc aangeschaft merk: Montania.
Deze Montania heeft het werk voortgezet tussen de Kolksluis en de kust.
Als kleine nevenfunctie werd de machine ook gebruikt voor het verplaatsen van de reddingboot.
1950
Bij de motorloc.
Deze situatie heeft voortbestaan tot februari 1953.
Toen werd in de beruchte watersnoodnacht door een gigantische storm plus springvloed de spoorlijn
aan de kust nagenoeg volledig verwoest. Rails en bielzen lagen her en der over het strand verspreid.
In feite hield toen het werkspoor op te bestaan, de restanten werden gesloopt en de transportwerk-
zaamheden voor de kustbeveiliging werden overgenomen door vrachtauto's.
Als afronding van het totaalbeeld moet nog vermeld worden dat na de oorlog nog een paar jaar
gebruik werd gemaakt van amfibievoertuigen zogenaamde 'Ducks' of 'Duckws' waarbij de w voor
wagen stond. Die waren afkomstig uit de legervoorraden van de geallieerde strijdkrachten.
67
v.l.n.r.
Jaap Vriesman,
Ria Bos,
Arie Manneveld,
Piet Weij en
Arie v.d. Werf.