4 aplll 1941 Het woa oveAlgenA fiantaótlich mooi om met een kalm gangetje fluitend en bellend dooA dlX gebied te nXjden. Op 1 september 1914, tijdens ook voor ons land spannende dagen van dreigend oorlogsgeweld, begon mijn bezoek aan de H.B.S. te Alkmaar. Die stond aan de Paardenmarkt. Na de wereldoorlog 1940-1945 werd dit herdoopt in Canadaplein. Callantsoog-Alkmaareen steeds moeilijker wordende reis in de dagen die nog zouden komen. Toch was dit voor mij de gunstigste mogelijkheid. Wel moest ik vroeg van huis, maar ik hoefde nu slechts tot het Buurtje te fietsen. Daar was de dichtstbijzijnde halte van de tramlijn die op 28 augustus 1913 was geopend tussen Schagen-Schagerbrug-het Buurtje-St.Maartensweg-Burgerbrug-Zijpersluis- Krabbendam en Warmenhuizen. Daar lag reeds een tramverbinding naar Alkmaar via Schoorldam-Schoorl en Koedijk (noord en zuid) Ik vertrok om kwart voor zeven uit ons huis en ging om ongeveer half acht met de tram uit het Buurtje, (dat was een halte waar men staan moest, anders reed de tram door). Dan duurde het nog drie kwartier voor ik in Alkmaar was. 's Avonds om half zeven was ik weer thuis. Dat was al een tijdsduur van 12 uur! Maar de dag van studie was dan nog niet om. Na het avondeten moest het opgekregen huiswerk nog worden geleerd of gemaakt. De leraren hielden voor het opgeven van repetities - en het waren er vele in de rapportentijd - zo goed als geen kontakt met elkaar. Zo kwam het herhaaldelijk voor dat je er enige tegelijk had opgekregen en het 11 of 12 uur werd eer je alles had verwerkt.Wat waren dan de leerlingen uit Alkmaar en naaste omgeving bevoorrecht! In de tram leren na schooltijd, daar kwam niets van. Dan moest de vermoeidheidsboog nodig eens worden ontspannen. We bierden en schreeuwden hard, daarbij nog begeleid door ons orkest: het stampen en beuken met de raamriemen op de houten wanden van de tram. Arme passagiers, al waren het er nooit veel. Toch was het wel een genoeglijk boemeltje. Eens waaide de pet van de machinist af toen hij zich te ver uit zijn lokomotief boog. Hij stopte de tram, haalde zijn pet op en vervolgde de rit. Op de fioto zien we het btatlon MaAmenkulzen. Tció-óen AIkmaaA en UaAmenhulzen leden negen tAamA peA dag. Van (ülaAmenkulzen nacut Sckagen Aeden eA maaA vleA. IFoto en tekAt ontleend aan 'ÏAamA en tramlijnen' door Engel en Kok. UlXg. Wijt te RotteAdam.)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1990 | | pagina 10