Guus Zeeman zocht voor 'de Clock' de plaatjes en enkele
gegevens op van de vliegtuigen die elkaar in 1941 boven
Callantsoog ontmoet hadden.
Me 110
Armstrong-Whitworth ,,Whitley V" (Groot-Brittannië)
Messerschmitt ME110 twee_raotori8e jager).
9e Geschwader
Spanwijdte
lengte
hoogte
motoren
max snelheid:
kruissnelheid
plafond
vliegbereik
bewapening:
16,28 meter
12,10
4,13
twee 1100 pk Daimler-Benz
562 km/uur
484 km/uur
9750 meter
910 km
vier 7,9 mm MG 17 mitrailleurs i.h. bovenste
deel v.d. neus
twee 20 mm MG FF kanonnen i.h. onderste deel
v.d. neus
een 7,9 mm MG 15 mitrailleur i.
cockpit
.d. achterste
De Armstr ong-Whi twor th was eigenlijk voor de 2 w.o, al een
oud vliegtuig en is dan ook alleen in het begin v.d. oorlog
nog ingezet. Ik meen dat reeds in 1932 voor 't eerst is ge
bouwd
Lettend op de snelheid en bewapening was het voor de Messeschmitt
een "sitting duck.".
De ME-110 was voor zijn tjjd een buitengewoon snel vliegtuig
doch niet zo wendbaar. Dat werd goed duideiyk tijdens de
Slag om Engeland, toen het by daglicht in een hevige lucht
slag terecht kwam.
Het is daarna ook v&el meer als nachtjager gebruikt.
Bemanning
Motorvermogen:
Bewapening
Max.bommenlast
Prestaties:
5 personen
2 x 1050 pk
2 beweegbare mitrailleur
koepels
1360 kg
maximale snelheid op 4500 m
hoogte 380 km/uur, kruissnel
heid 260 km/uur
75