Guus Zeeman zocht voor 'de Clock' de plaatjes en enkele gegevens op van de vliegtuigen die elkaar in 1941 boven Callantsoog ontmoet hadden. Me 110 Armstrong-Whitworth ,,Whitley V" (Groot-Brittannië) Messerschmitt ME110 twee_raotori8e jager). 9e Geschwader Spanwijdte lengte hoogte motoren max snelheid: kruissnelheid plafond vliegbereik bewapening: 16,28 meter 12,10 4,13 twee 1100 pk Daimler-Benz 562 km/uur 484 km/uur 9750 meter 910 km vier 7,9 mm MG 17 mitrailleurs i.h. bovenste deel v.d. neus twee 20 mm MG FF kanonnen i.h. onderste deel v.d. neus een 7,9 mm MG 15 mitrailleur i. cockpit .d. achterste De Armstr ong-Whi twor th was eigenlijk voor de 2 w.o, al een oud vliegtuig en is dan ook alleen in het begin v.d. oorlog nog ingezet. Ik meen dat reeds in 1932 voor 't eerst is ge bouwd Lettend op de snelheid en bewapening was het voor de Messeschmitt een "sitting duck.". De ME-110 was voor zijn tjjd een buitengewoon snel vliegtuig doch niet zo wendbaar. Dat werd goed duideiyk tijdens de Slag om Engeland, toen het by daglicht in een hevige lucht slag terecht kwam. Het is daarna ook v&el meer als nachtjager gebruikt. Bemanning Motorvermogen: Bewapening Max.bommenlast Prestaties: 5 personen 2 x 1050 pk 2 beweegbare mitrailleur koepels 1360 kg maximale snelheid op 4500 m hoogte 380 km/uur, kruissnel heid 260 km/uur 75

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1989 | | pagina 9