Vz dijk bij LambMt^C-kaa^.
J. 1/ieA.koui-van L&ddzn HulA&boAck
De geschiedenis van de Westfriese omringdijk wordt door de heer Schilstra,
kenner bij uitstek van Noord-Holland, uitgebreid en interessant beschreven.
Het boek is voorzien van vele foto's, tekeningen en kaarten, zowel oude als
nieuwe die de loop en de bijzonderheden van de dijk weergeven.
Een bijzondere dijk (126 kilometer lang) waaraan langer is gewerkt dan aan de
Chinese muur, ontstaan als waterkering tegen de zee, die rond 1200 werd
gesloten, een dijk die veel onderhoud behoefde, waarvoor betaald moest worden,
waarover geruzied werd.
Al in 1280 bepaalde Flons V dat niemand vrij was van dijklasten, maar regels
voor aanleg en onderhoud veranderden keer op keer.
De dijk veranderde ook door doorbraken, inlaagdijkennieuwe wegen.
Na inpolderingen (o.a. Zijpe, Beemster, Wieringermeerheeft de dijk
geleidelijk het beschermende karakter verloren.
Allerlei materiaal is gebruikt om de dijk aan te leggen en te onderhouden
wier, klei, palen, stenen, met mankracht aangebracht. Aantasting door
paalworm, maar ook ziekten en armoe van de bevolking maakte het onderhoud in
de 18e eeuw tot een zeer zware last. In Den Haag had men niet altijd begrip
voor de toestand van de dijk en het achterliggende land.
In 1921 nam Noordholland Noorderkwartier het dijkonderhoud over wat, mede
dankzij de moderne technieken, een hele verbetering was.
Schrijver geeft een interessant historisch overzicht vanaf 1250.
Een uitgebreide routebeschrijving voor wie over de dijk wil gaan, treft u in
het boek aan.
Een aantal leden van de historische vereniging maakte deze tocht onder de
voortreffelijke leiding van bestuurslid Cor Spijker.
Bij het lezen van dit boek zullen zij veel herkennen van hetgeen zij toen
hebben gezien.
Voor iedere geïnteresseerde is dit boek een bron van informatie, een leesboek,
een naslagwerk over deze dijk die een uniek monument is, een dijk die zoveel
eeuwen wonen en werken van veel Noord-Hollanders heeft bepaald en mogelijk
aemaakt
Het boek is in de bibliotheek aanwezig onder nummer Nhol 938.