Het was pezen geblazen van vroeg tot laat, met weinig en slecht eten. Je moest wel "van de hoeren uitgerust zijn en door de duvel naar zee gestuurd zijn" om je toekomst op het zilt te zoeken. De zeeman woonde met zijn maten in een bedompte ruimte voor de mast,dat foksel werd genoemd (van forcastle)daar sliep hij op een bultzak. Als een zeeman ging slapen, dan ging hij naar "de vlooienbak" of tussen de vettelappen" Het voedsel op de lange reizen was uiterst schamel. In het van kakkerlakken vergeven kombuis bereidde de kok, liefdevol vetpieper, eeltschroeier of kane-- braaier genoemd, labskous, een stampot van halfrotte aardappelen, gezouten slachtafval, uien en scheepskaak of hij schafte rotmok, ook iets van aangetas te uien en restjes vlees. Gezien hun houdbaarheid kwamen ook capucijners veelvuldig voor op het scheeps- menu. Vanwege de geruchtmakende uitwerking, die deze peulen hebben, werden ze ook wel aangeduid als raasdonders. Ja, die oude pikbroeken hadden wel duidelijke termen, wat denkt u van: "Met de kloten voor het blok zitten"? Nee, nu niet gelijk dit schriftuur wegwerpen,hier komt de verklaring. Een kloot is een knoop aan het einde van een touw, die. moet voorkomendat dit door het blok (katrol) schiet, wat dus aangeeft "dat men geen kant op kan". Dat brengt ons op "blokken". Terugkomend aan dek zien we nog, dat de masten door dik geslagen ijzerdraad, de stagen genoemd, vanaf de boorden gesteund werden. Om deze stagen te kunnen spannen, had men er een talreep tussen gezet, een soort takel waarvoor "jufferblokken" werden gebruikt. Enkele jaren geleden werden nog een klein aantal van deze jufferblokken gevonden bij de resten van het wrak, dat toen door het diepe strand en het extreem lage water nog bloot kwam Ze waren, hoewel 80 jaar in het natte zand te hebben gezeten, nog in uitstekende conditie.Ik prijs mezelf gelukkig, dat ik er een heb gekregen. Afgelopen winter vond Arno Vriesman, ook betrokken bij de eerste vondst van een paar jufferblokken, op het strand nog een sterk aangetaste koperen kaartpasser Ju^eAblokkm, log en paAAeA van de, Conólance. Er is na de stranding van de Constance door de Callantsogers meer "geborgen". Als men bij Kees Vriesman in de kamer zit, ziet men boven de jufferblokken nog een prachtige koperen log. Een log is een snelheidsmeter, die op het achterschip op de railing stond. Aan die log zat een lange lijn met aan het eind daarvan een vaantje. Dat draaide door de vaart van het schip in het water rond. Het aantal omwentelingen was een indicatie van de snelheid.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 1986 | | pagina 3