de
Constance
Beschrijving van schip
en tuig
door
Guus Zeeman.
De Constance was een
driemast volschip.in
1870 van hout gebouwd
op een werf in Chia-
vari - Italië
De lengte was onge
veer 50 m met een
grootste breedte van
11 m en goed voor
650 ton.
Het schip had als
thuishaven Stavanger
in Noorwegen.
De kapitein A.Klep was
waarschijnlijk tevens
eigenaar van het schip
In het Lloyds register
staat de Constance ver
meld als zijnde een hou
ten bark.Het strandingsrapport spreekt echter over een fregatschip, hetgeen
ook uit de foto is op te maken. Het verschil tussen een bark en een fregat
zit in de tuigage.
Een bark heeft drie of meer masten. De voorsten dienen vierkant getuigd te
zijn, dat wil zeggen dat hun zeilen, bevestigd aan ra's, min of meer dwars
op de lengterichting van het schip zijn geplaatst.
De achterste mast is in de lengterichting van het schip getuigd.
Het waren destijds de snelle vrachtvaarders.
Bij een volschip of fregat is ook de achterste mast vierkant getuigd.
Als we vanaf de boegspriet in de richting van dekontzo heet de achterkant
van een schip, de Engelsen zeggen 'poop', wandelen, dan zien we eerst de
zeilen tussen boegspriet en eerste mast. Die noemen we de 'kluivers'.
De eerste mast is de fokkemast, daar het onderste vierkante zeil fok wordt
genoemd. De twee kleinere zeilen daarboven duidt men aan als 'marszeilen'.
Hoe hoger, hoe kleiner de zeilen.
De bovenste drie heten 'bramzeilen'. Die kunnen met wat wind ferm opbollen.
De zeeman, ruw in de mond, wil bij het zien van een goed gevulde boezelaar
nog weieens reppen over 'brammen'. -Wat een 'brammen' heeft die meid-
Door het gangboord verder lopend ontmoeten we de 'grotemast', waaraan het
'grootzeil' bevestigd is.
Ook deze mast heeft zes zeilen, die naar boven in omvang afnemen.
Mast drie is de 'bezaansmast'.
Tussen de diverse masten kunnen ook talrijke langsscheepse zeilen worden
aangebracht, zoals brassen, jagers, apen, stagzeilen, topzeilen, vliegers.
De Constance had een bemanning van 19 koppen. U kunt zich voorstellen dat
het hard werken geblazen was om zo'n zeilgarderobe te bedienen.
WINDJAMMERS werden deze zeilende vrachtvaarders wel genoemd.
Romantiek was verre te zoeken voor het scheepsvolk, dat al vaak op zijn
tiende jaar het zeemansbestaan was begonnen.
Gestrand op 10 oktober 1903 ter hoogte van
Callantsoog.
Een Fregat
36