I ICoRNul it l J c J i[)&t V 25 VAN SCHONE SOLDATEN NAAR SCHONE KUNSTEN Mooy ontdekt een eigen taal, een eigen vorm en een eigen logica. Hij wordt geen lid van de Cobra-groep, hoewel hij daar wél voor is gevraagd. In 1956 betrekt Mooy het vrijgekomen atelier van Dirk Hu- bers aan de Sluislaan, waar hij tot 1967 werkt. Hij ontdekt het materiaal dat als het ware voor hem - metaalbewerker - is geschapen; schroot. Het atelier en de naastgelegen tuin bieden hem alle mogelijkheden tot het maken van bijzon dere werken van ijzer, staal en andere materialen. Dit is een van zijn meest productieve periodes. In 1956 is er een solo-expositie van zijn werk in het Stedelijk Museum in Am sterdam en in 1964 vertegenwoordigt hij Nederland, samen met Lucebert en Karel Appel, op de Biënnale in Venetië. Daarna wijzigt hij zijn stijl radicaal. Hij stopt met schroot- sculpturen en gaat meer abstracte beelden maken. In Bergen kennen we het abstracte stalen beeld van hem in het Oranjeplantsoen. Ongetwijfeld hebben het atelier en de locatie aan de Sluislaan de creativiteit van deze bijzondere en eigenzinnige kunstenaar gestimuleerd. Cobra in Bergen In de zomer van 1949 werd Bergen opgeschrikt door een aantal handgeschilderde en aan bomen geprikte affiches. De schilders Appel, Constant en Corneille vroegen daarmee aandacht voor hun tentoonstelling in de Kunstzaal Hubers. Franck Gribbling gaat in het boek Wonder, uitgekomen bij de heropening van het vernieuwde Kranenburgh, nader in op deze bijzondere tentoonstelling. Hij wijst erop hoe de progressieve en meer behoudende kampen nog behoorlijk verdeeld waren en hoe de progressieve kunst mijlenver af stond van de in Bergen zo gewaardeerde Bergense school en haar nazaten. Toch was het geen wonder dat deze groep bij Hubers expo seerde. Er waren nauwe banden tussen de Bergense dichter Gerrit Kouwenaar en Constant, ook een tijdelijke Bergenaar (Constant was getrouwd met de dochter van de Bergense musicus Van Domselaer). Beiden waren al actief binnen de het jaar daarvoor opgerichte Cobra-beweging, net als Appel en Corneille. Jaap Mooy hoorde eigenlijk ook in dat gezelschap thuis, maar blijvend beïnvloed als hij was door zijn ervaringen als tewerkgestelde tijdens de oorlog wilde hij zich niet (meer) bij een groep aansluiten. De tentoonstelling, kleurig aangekondigd met talloze affiches door heel het dorp, is geheel in de vergetelheid geraakt. Hij wordt in geen enkel standaardwerk over Cobra genoemd, er is nauwelijks een foto van terug te vinden. Maar de affiches zijn er nog, zij laten zien dat Bergen eigen lijk de primeur had van de eerste Cobra-tentoonstelling van Nederland, nog vóór die in het Stedelijk Museum in Am sterdam in datzelfde jaar. Kunstrecensent Theo van der Wal is in de Alkmaarsche Courant van 3 augustus 1949 lovend over de exposanten, al merkt hij wel op: "Nu kan men in Bergen het werk van Appel zien, het staat beneden dat van Corneille en Con stant." Gelukkig is het met Appel toch nog goed gekomen. A trd IS* «W/ Handgeschilderd affiche dat aandacht vraagt voor de expositie aan de Sluislaan (1949). Collectie fam. Hubers. Bronnen - Franck Gribling. Een vergeten episode uit de voorgeschiedenis van Cobra. In: Wonder - de magie van kunstenaarsdorp Bergen. Wezep, De Kunst, 2013. - Hans den Hartog Jager. Jaap Mooy en het engagement. In: Noord West Zuid Oost. Amsterdam, Schilt Publishing B.V., 2017. - D.A. Klomp. In en om de Bergensche School. Tauber Architecten BV in Alkmaar, herdruk t.g.v. het veertigjarig jubileum op 21 oktober 1995 (Eerste druk Amsterdam, A.J.G. Strengholt, 1943). - Maria Smook-Krikke. Herman Plomper - Verhuizen was zijn vak, verza melen zijn passie. Bergense Kroniek Themanummer 8, februari 2009. - Interview met Wouter Hubers. - Diverse artikelen in de Alkmaarsche Courant en de Badbode. - Notulen gemeenteraad en besluiten burgemeester en wethouders 1945-1950. Gemeentearchief Bergen 1922-1969, inv. nrs. 15-18 en 76-77. - Ru Waalewijn. Bouwkundige erfenissen uit de Duitse bezettingstijd. In: Bergense Kroniek november 1999.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2021 | | pagina 27