24
BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2021
Wandkleden in het gemeentehuis van Enschede. Foto Sieme Niks.
tehuis aldaar en de salonkleden op het passagiersschip de
Oranje van de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN).
De ontwikkelingen in Duitsland verontrustten haar; de
opkomst van de nazi's voelde als een onoverkomelijk
probleem. Haar wens om te worden genaturaliseerd werd
geblokkeerd, maar door haar huwelijk met Dirk Hubers in
1941 verwierf ze toch de Nederlandse nationaliteit.
In haar atelier aan de Sluislaan maakt Betty gebruiksvoor
werpen en abstract, figuratief en monumentaal werk.
Betty was lid van het KCB en was evenals haar man een
belangrijk lid van de Bergense kunstenaarswereld. Na het
vertrek van Dirk naar Amerika bleef zij wonen in het voor
malige badhuis. Ze werkte na 1973 een aantal jaren als
gastdocente aan de Rietveldacademie en bleef tot haar
dood in 1991 werken in haar Bergense atelier.
Het werk van Betty Hubers is onder andere te vinden in het
Stedelijk Museum Alkmaar, het Stedelijk Museum Amster
dam, het Frans Hals Museum in Haarlem en het TextielMu
seum in Tilburg. Tevens hangt haar werk in vele particuliere
en overheidsgebouwen.
Jaap Mooy, beeldhouwer, schilder, tekenaar
Jaap Mooy (Bergen 1915 - Bergen 1987) was al vanaf zijn
vroegste jeugd een buitenstaander. Zijn vader was huisschil
der in Bergen; stammend uit een geslacht van walvisvaar
ders. Na de lagere school leert Jaap op de ambachtsschool
in Alkmaar smeden en lassen. Op zijn veertiende verlaat hij
het ouderlijk huis om als bootsmaatje op de grote vaart een
jaar de wereld rond te varen. Na dat jaar vervolgt hij zijn
opleiding in Alkmaar op de 'machinistencursus' en werkt
daarna in de metaalbranche.
Visjager door Jaap Mooy. Collectie Jackes Defauwes.
Tijdens de
Tweede Wereld
oorlog wordt
Mooy opgepakt
om in de Arbeit-
seinsatz te wer
ken. Hij maakt
in Duitsland veel
geweld mee
en ziet daar de
verschrikkingen
en de ontmen
selijking van de
oorlog. Hierdoor
wordt zijn we
reldbeeld voor
altijd bepaald.
Hij ontwikkelt
een diepe afkeer
van geweld en
een wantrouwen
tegen de kracht
van het collec
tief.
Na de oorlog besluit hij zich volledig op de kunst te storten.
Aan Charley Toorop - bij wie hij een schoonmaakbaantje
had - laat hij zijn tekeningen zien en zij herkent zijn talent. Ze
geeft hem de raad om niet naar de kunstacademie te gaan,
maar zich zélf in de kunst en kunstgeschiedenis te verdiepen.
Jaap Mooy bij de muren langs de verdiepte
toegang tot de stookkelder van het voorma
lige badhuis. Collectie Jackes Defauwes.