24 BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2021 Wandkleden in het gemeentehuis van Enschede. Foto Sieme Niks. tehuis aldaar en de salonkleden op het passagiersschip de Oranje van de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN). De ontwikkelingen in Duitsland verontrustten haar; de opkomst van de nazi's voelde als een onoverkomelijk probleem. Haar wens om te worden genaturaliseerd werd geblokkeerd, maar door haar huwelijk met Dirk Hubers in 1941 verwierf ze toch de Nederlandse nationaliteit. In haar atelier aan de Sluislaan maakt Betty gebruiksvoor werpen en abstract, figuratief en monumentaal werk. Betty was lid van het KCB en was evenals haar man een belangrijk lid van de Bergense kunstenaarswereld. Na het vertrek van Dirk naar Amerika bleef zij wonen in het voor malige badhuis. Ze werkte na 1973 een aantal jaren als gastdocente aan de Rietveldacademie en bleef tot haar dood in 1991 werken in haar Bergense atelier. Het werk van Betty Hubers is onder andere te vinden in het Stedelijk Museum Alkmaar, het Stedelijk Museum Amster dam, het Frans Hals Museum in Haarlem en het TextielMu seum in Tilburg. Tevens hangt haar werk in vele particuliere en overheidsgebouwen. Jaap Mooy, beeldhouwer, schilder, tekenaar Jaap Mooy (Bergen 1915 - Bergen 1987) was al vanaf zijn vroegste jeugd een buitenstaander. Zijn vader was huisschil der in Bergen; stammend uit een geslacht van walvisvaar ders. Na de lagere school leert Jaap op de ambachtsschool in Alkmaar smeden en lassen. Op zijn veertiende verlaat hij het ouderlijk huis om als bootsmaatje op de grote vaart een jaar de wereld rond te varen. Na dat jaar vervolgt hij zijn opleiding in Alkmaar op de 'machinistencursus' en werkt daarna in de metaalbranche. Visjager door Jaap Mooy. Collectie Jackes Defauwes. Tijdens de Tweede Wereld oorlog wordt Mooy opgepakt om in de Arbeit- seinsatz te wer ken. Hij maakt in Duitsland veel geweld mee en ziet daar de verschrikkingen en de ontmen selijking van de oorlog. Hierdoor wordt zijn we reldbeeld voor altijd bepaald. Hij ontwikkelt een diepe afkeer van geweld en een wantrouwen tegen de kracht van het collec tief. Na de oorlog besluit hij zich volledig op de kunst te storten. Aan Charley Toorop - bij wie hij een schoonmaakbaantje had - laat hij zijn tekeningen zien en zij herkent zijn talent. Ze geeft hem de raad om niet naar de kunstacademie te gaan, maar zich zélf in de kunst en kunstgeschiedenis te verdiepen. Jaap Mooy bij de muren langs de verdiepte toegang tot de stookkelder van het voorma lige badhuis. Collectie Jackes Defauwes.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2021 | | pagina 26