<T
0
0
■Q
M,
22
BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2021
SCHETSMATIG OVEPZrCHT VAN DUlTSCn BAPA^VTNKAMD
JN DE GEMEENTE' DEPGEN Wh
y
czi
dinE:i
1=3 i
ej en
£=i o_
veel werk, opdrachten en tentoonstel
lingen. Ze raken bevriend met kun
stenaars uit de Cobra-groep (Appel,
Corneille en Constant) en met Ber
gense kunstenaars als Charley Toorop,
Jaap Mooy, David Kouwenaar en Henry
en Friso ten Holt.
Met de komst van het echtpaar Hubers
was het karakter van het badhuis aan
de Sluislaan definitief veranderd. Er
kwamen geen schone soldaten meer
uit te voorschijn, maar wel schone en
spraakmakende kunsten.
Barakken langs de Sluislaan en omgeving. Collectie Nationaal Archief.
liever een rustige woonbestemming voor het pand naast
zich zag dan enthousiaste jeugd zou daarbij zomaar een rol
kunnen hebben gespeeld.
Hoe het allemaal precies gegaan is vermeldt de historie niet,
maar in 1947 werd een conceptovereenkomst opgemaakt
waarbij Van Reenen met de keramist Dirk Hubers afsprak
onder welke condities het badhuis aan hem zou worden
verkocht, nadat het eerst tot woonhuis en atelierruimte zou
zijn verbouwd.
Hiervoor werd de architect Jan Roggeveen aangezocht, die
het inmiddels al half verwoeste en onttakelde gebouw wist
om te vormen tot een fraai bouwkundig object, bestaande
uit twee ateliers en een woonhuis. Met name aan de zuid
kant werd het gebouw opengebroken en kreeg het met
grote ramen een fraai uitzicht over de polder. De andere
gevels bleven goeddeels intact en ook de muren langs de
verdiepte toegang tot de stookkelder zijn nog steeds aan
wezig.
Kunstzaal Hubers
Van begin af aan hebben Dirk en Betty
Hubers het gebouw niet alleen voor
zichzelf als atelier gebruikt. Zij zetten
de ateliers al snel in als kunstzaal,
vooral ook uit onvrede met het in de
ogen van Dirkte behoudende beleid
van het net opgerichte Kunstenaars
Centrum Bergen. In deze 'Kunstzaal
Hubers' tonen ze hun eigen werk,
samen met het werk van vrienden zoals
Friso ten Holt, David Kouwenaar, Charley Toorop, Leo Gestel
en Kasper Niehaus. De aandachttrekkende tentoonstellin
gen werden steevast lovend beoordeeld door de kunstre
censent van de Badbode, Theo van der Wal.
Het gezin Hubers omstreeks 1954. Collectie fam. Hubers.
In 1949 komt het verbouwde badhuis aan de Sluislaan ge
reed. Naast bescheiden woonruimte biedt het twee ateliers
voor het echtpaar Dirk Hubers en Liselotte Scheuffler. Dirk
is keramist, Liselotte is weefster; Dirk noemt haar Betty. Zij
waren in 1941 getrouwd en hadden twee zonen: Wouter
(1941) en Maarten (1945). In juni 1945 vestigde het gezin
zich in Bergen aan de Zuidlaan, waar ze een woning van de
beeldhouwer Tjipke Visser betrokken.
In het voormalige badhuis gaat Betty aan de westkant
werken en Dirk aan de oostkant, de vroegere, iets verdiepte
stookplaats. Het is voor beiden een vruchtbare periode met
In 1956 ging het echtpaar uit elkaar. Dirk ging naar Amerika,
Betty bleef aan de Sluislaan wonen en werken. Na het
vertrek van Dirk werd zijn atelier in gebruik genomen door
Jaap Mooy. Zo vormde het voormalige badhuis tot in de
jaren zestig de bakermat van drie kunstenaars met heel
verschillende achtergronden: de keramist Dirk Hubers, van
wie het tegeltableau is dat aan de toegangszuil van het
(Oude) Hof is bevestigd met het gedicht van Adriaan Roland
Holst, de weefster Betty Scheuffler, van wie nu nog een
magistraal wandkleed is te bekijken in het stadhuis van
Enschede, en de veelzijdige kunstenaar Jaap Mooy, een