<T 0 0 ■Q M, 22 BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2021 SCHETSMATIG OVEPZrCHT VAN DUlTSCn BAPA^VTNKAMD JN DE GEMEENTE' DEPGEN Wh y czi dinE:i 1=3 i ej en £=i o_ veel werk, opdrachten en tentoonstel lingen. Ze raken bevriend met kun stenaars uit de Cobra-groep (Appel, Corneille en Constant) en met Ber gense kunstenaars als Charley Toorop, Jaap Mooy, David Kouwenaar en Henry en Friso ten Holt. Met de komst van het echtpaar Hubers was het karakter van het badhuis aan de Sluislaan definitief veranderd. Er kwamen geen schone soldaten meer uit te voorschijn, maar wel schone en spraakmakende kunsten. Barakken langs de Sluislaan en omgeving. Collectie Nationaal Archief. liever een rustige woonbestemming voor het pand naast zich zag dan enthousiaste jeugd zou daarbij zomaar een rol kunnen hebben gespeeld. Hoe het allemaal precies gegaan is vermeldt de historie niet, maar in 1947 werd een conceptovereenkomst opgemaakt waarbij Van Reenen met de keramist Dirk Hubers afsprak onder welke condities het badhuis aan hem zou worden verkocht, nadat het eerst tot woonhuis en atelierruimte zou zijn verbouwd. Hiervoor werd de architect Jan Roggeveen aangezocht, die het inmiddels al half verwoeste en onttakelde gebouw wist om te vormen tot een fraai bouwkundig object, bestaande uit twee ateliers en een woonhuis. Met name aan de zuid kant werd het gebouw opengebroken en kreeg het met grote ramen een fraai uitzicht over de polder. De andere gevels bleven goeddeels intact en ook de muren langs de verdiepte toegang tot de stookkelder zijn nog steeds aan wezig. Kunstzaal Hubers Van begin af aan hebben Dirk en Betty Hubers het gebouw niet alleen voor zichzelf als atelier gebruikt. Zij zetten de ateliers al snel in als kunstzaal, vooral ook uit onvrede met het in de ogen van Dirkte behoudende beleid van het net opgerichte Kunstenaars Centrum Bergen. In deze 'Kunstzaal Hubers' tonen ze hun eigen werk, samen met het werk van vrienden zoals Friso ten Holt, David Kouwenaar, Charley Toorop, Leo Gestel en Kasper Niehaus. De aandachttrekkende tentoonstellin gen werden steevast lovend beoordeeld door de kunstre censent van de Badbode, Theo van der Wal. Het gezin Hubers omstreeks 1954. Collectie fam. Hubers. In 1949 komt het verbouwde badhuis aan de Sluislaan ge reed. Naast bescheiden woonruimte biedt het twee ateliers voor het echtpaar Dirk Hubers en Liselotte Scheuffler. Dirk is keramist, Liselotte is weefster; Dirk noemt haar Betty. Zij waren in 1941 getrouwd en hadden twee zonen: Wouter (1941) en Maarten (1945). In juni 1945 vestigde het gezin zich in Bergen aan de Zuidlaan, waar ze een woning van de beeldhouwer Tjipke Visser betrokken. In het voormalige badhuis gaat Betty aan de westkant werken en Dirk aan de oostkant, de vroegere, iets verdiepte stookplaats. Het is voor beiden een vruchtbare periode met In 1956 ging het echtpaar uit elkaar. Dirk ging naar Amerika, Betty bleef aan de Sluislaan wonen en werken. Na het vertrek van Dirk werd zijn atelier in gebruik genomen door Jaap Mooy. Zo vormde het voormalige badhuis tot in de jaren zestig de bakermat van drie kunstenaars met heel verschillende achtergronden: de keramist Dirk Hubers, van wie het tegeltableau is dat aan de toegangszuil van het (Oude) Hof is bevestigd met het gedicht van Adriaan Roland Holst, de weefster Betty Scheuffler, van wie nu nog een magistraal wandkleed is te bekijken in het stadhuis van Enschede, en de veelzijdige kunstenaar Jaap Mooy, een

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2021 | | pagina 24