18 BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2021 Links: Kind van de zee van Kasper Niehaus (Collectie Blooming Groep, foto uit Arnhemse Cahiers 2007). Rechts: Moi-Même van Henri Rous seau (Collectie National Gallery, Praag, afbeelding van Wikipedia). Links een geposeerde foto van het echtpaar Niehaus, rechts de ver werking in het schilderij Promenade aan de Amstel (detail). Bron: Arn hemse Cahiers 2007. Links: foto van het bronzen beeld Whippet van Katherine Lane Weems, door Niehaus voorzien van een raster om de afbeelding over te nemen op doek. Rechts: Whippet in Arcadisch Landschap (1930-1935), olieverf op doek, Kasper Niehaus. Foto's uit Arnhemse Cahiers 2007. houd, schone mensen in een schone natuur." Als voorbeeld gebruikt hij foto's, die hij soms laat uitvergro ten. Met behulp van overtrekpapier calqueert hij de lijnen op het doek. Zo is een geposeerd fotoportret van het echtpaar Niehaus uitgangspunt van diverse schilderijen. Op het schilderij Promenade aan de Amstel uit 1930 staat het echtpaar wel driemaal afgebeeld. Het schilderij toont zijn uitgedachte compositie en kleurgebruik met terugkerende tinten. In een aantal schilderijen zijn prikgaatjes te zien van het ver groten van een detail of van sjablonen. Hij laat deze sjablo nen in verschillende combinaties terugkomen, net zolang tot alles op zijn plek staat. Het doet een beetje denken aan de knipsels van Matisse. Op een foto van de Whippet, een bronzen beeld van Katherine Lane Weems uit 1926, zien we een methode die Niehaus toepast. Hij tekent op de foto een raster om zo de hond te vergroten en in zijn arcadisch landschap te plaatsen. Deze whip pet komen we meerdere malen op zijn doeken tegen. Het hergebruik van motieven is een van de kenmerkende eigenschappen van het hele oeuvre van Niehaus. "Ook in de antieke wereld werd het voortreffelijke steeds herhaald. Schoonheid leidt tot verlangen naar herhaling." Niehaus' opvattingen zijn rotsvast geënt op het realisme van de 19de eeuw. Hij lijdt onder de bezwaren tegen zijn naakt figuren. Sommige opdrachten worden geweigerd of schil derijen worden verbannen naar minder opvallende plekken. "Onbegrijpelijk dat die kuise naakten tegen de borst van het burgerlijk fatsoen blijken te stuiten", vindt hij. andere De kunstcriticus Vanaf 1918 tot in de jaren vijftig is Niehaus een invloedrijk figuur in de kunstwereld. Bijna veertig jaar lang is hij de vaste kunstcriticus van de destijds op kunstgebied vooraanstaande krant De Telegraaf. Hij moet als schilder wel ander werk erbij doen om zijn inko men aan te vullen, want, zo citeert hij Wilhelm Busch: Leicht

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2021 | | pagina 20