Een doka aan de Oosterweg Tot in de jaren 20 van de 20ste eeuw zal Jan Rose zijn platen in zijn huis op de Oosterweg 1 hebben ontwikkeld of in het schuurtje schuin tegenover het huis. In 1923 werden daar een werk plaats en een schuur gebouwd. In 1929 trouwde Jan Rose met Maartje Kaan dorp (1901-1960) uit Schoorl. Zij zouden acht kinderen krijgen. Vanaf 1933 woonden ze aan de Oosterweg 26 en richtte Jan Rose daar een donkere kamer in. Hier haalde hij de filmrolletjes (misschien ook nog de glasplaten) bij het rode licht veilig uit de camera's, ontwikkelde ze en drukte ze af. Voor zijn kinderen was het verboden gebied. In de doka moest orde heer sen, alles stond op een vaste plaats. "Het was een royale kamer, helemaal beplakt met zwart papier, een aanrecht met gootsteen, een ontwikkelbak, een spoelbak, een bak voor een fixeerbad, een rode lamp en een witte lamp. Flessen met fixeer en ontwikkelaar. Eigenlijk mocht je niet in de doka komen, de deur was altijd op slot. Wel mocht je even kijken, maar nergens aankomen. En beslist geen doosjes openmaken. Niets!", vertellen Jos en Atie Rose. "Er stond ook een enorm vergrotingsapparaat, een houten kist met een zinken kap, dat had hij zelf gemaakt. Veel dingen deed hij zelf. Hij heeft ook wel zijn glasplaten zelf op maat gesneden en geprepareerd. Henk Kaal, die ook wel bij Duinvermaak stond om dagjesmensen te fotografe ren, hielp hem vaak met het donkerekamer-werk. Over dat werk was mijn vader niet altijd tevreden. Kaal ging soms slordig om met materialen en stak ook wel eens een sigaar op. Bij het werken in een donkere kamer moest je natuur lijk voorzichtig te werk gaan: uitkijken voor vlekken, krassen en stofjes op de platen." De oorlog 1940-1945 In het eerste jaar van de bezetting was er nog geen sprake van een algemeen fotografeerverbod, maar er waren wel veel beperkingen om te fotograferen. Veel foto-onderwerpen werden door de Duitsers als onge wenst beschouwd. Al snel ontstond er een schaarste aan fotomateriaal en de meeste amateurfotografen beperkten zich tot het vastleggen van het familieleven, de verjaarda gen en de feestjes. Op de foto's is de oorlog vaak afwe zig. Vanaf 1942 werd de sfeer grimmiger. Buiten op straat rondlopen met een camera was riskant: jonge mannen liepen het gevaar opgepakt te worden om in Duitsland te moeten werken. Vanwege de aanleg van de Atlantikwall moesten veel Bergenaren in het begin van 1943 het dorp verlaten. Feest t.g.v. het 25-jarig huwelijk van de ouders van Jan Rose in de werkplaats aan de Ooster weg. In het midden zijn moeder Agatha M. Rothof en zijn vader Johannes H.M. Rose. Foto Jan Rose. Collectie Regionaal Archief Alkmaar. Schaatsen bij 't Oude Hof. Foto Jan Rose. Collectie Regionaal Archief Alkmaar. Het gezin van Jan Rose mocht blijven. "Wij mochten dus blijven wonen in het huis aan de Oosterweg, want er moest een timmerman in het dorp zijn", vertelt Jos. "We kregen wel inwoning: mensen uit Den Helder en ook Duitse soldaten werden bij ons ingekwartierd. Mijn moeder vond het doodeng. Ze smeten soms hun wapens en helmen neer en riepen dan: 'Verrückte Krieg, scheisse Krieg.' Eentje was niet te vertrouwen, daar moest je voor uitkijken. Mijn vader zal toen niet veel gefotografeerd hebben. Hij heeft wel veel foto's voor identiteitspapieren gemaakt. Iedereen moest natuurlijk een 'Ausweis' hebben." 14 BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2021

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2021 | | pagina 16