11 Doosjes waarin de glasnegatieven opgeborgen waren. Foto: Bert van der Miesen. Het café en melksalon van zijn ouders De Poort van Kleef op de hoek van de Oude Bergerweg en de Oosterweg, in 1876 gekocht door de in Duitsland geboren grootvader van Jan Rose. Foto Jan Rose. Collectie Regionaal Archief Alkmaar. De bouw van het Retraitehuis in 1926 met de schaduw van de foto graaf. Foto Jan Rose. Collectie Regionaal Archief Alkmaar. hebben bewaard. De glasplaten, met vloeipapiertjes ertussen, werden netjes verpakt in kartonnen doosjes. Het merendeel van deze doosjes is afkomstig uit Duits land. Duitsland had in de jaren 20 van de 20ste eeuw een sterke camera- en glasplatenindustrie. Het formaat van de plaatjes is meestal 9 x 12 cm of 10 x 15 cm. Op de achterkant van de doosjes staat een enkele keer J. Rose, amateur, gestempeld. Hij kocht de doosjes onder andere in Alkmaar bij opticien Joh. Lauwers van de Blauwe Bril. Hoewel de negatieven al bijna honderd jaar oud zijn, is de kwaliteit van de glasplaten nog goed. Eind 2019 zijn ze schoongemaakt en gescand en ze bevinden zich nu in het Regionaal Archief in Alkmaar. De meeste foto's (van de glasplaten) zijn vanuit het ge wone perspectief genomen, bijna altijd bij daglicht en op ooghoogte. De personen staan of zitten op enige afstand recht voor de camera. Een enkele keer is er vanuit een bijzonder standpunt gefotografeerd. Bij de bouw van het Retraitehuis in 1926 staat Jan Rose op het dak. We zien op de foto de schaduw van de fotograaf met het instel- doek over de camera en een deel van het statief. Op verschillende glasnegatieven is duidelijk te zien dat Rose klemmetjes gebruikte om de platen in de ontwikkelbak te leggen en ze er weer uit te halen om bruine vingers en nagels te voorkomen (zie de foto's). Veel foto's laten het familieleven zien: zijn ouders, zijn jonge kinderen, de voetbalclub Geel Zwart op het veld aan de Lijtweg, huwelijksfeesten, trouwfoto's waarop iedereen er mooi uitziet, het gezellig samenzijn met vrienden en bekenden in de tuin van het café De Poort van Kleef. Ook zichzelf liet hij al op jonge leeftijd (16-18 jaar) een aantal keren fotograferen door een van zijn fotovrienden. De por tretfoto's die hij maakte zijn eenvoudig, ongepolijst, soms met alleen een vastgespijkerde jutezak als achtergrond. Het zijn soms haarscherpe foto's die een glimp laten zien van het leven in Bergen in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Jan Rose heeft geen aantekeningen gemaakt van data en namen van de gefotografeerde personen. Bij uitstapjes is het niet altijd duidelijk waar de familie zich be vindt. Hij kende de mensen en zij kenden hem. Dat maakt de datering en omschrijving van de gefotografeerden erg moeilijk. Zoon Jos Rose en dochter Atie Krijgsman-Rose, met wie ik voor dit artikel sprak, herkennen hun ouders en grootouders, een enkele vriend of bekende van hen, zoals de familie Van der Lans, maar van de meeste mensen op de foto's zijn geen namen meer bekend. Van een enkele foto kunnen we ongeveer het jaar duiden waarin de foto is gemaakt. De stranding van de Engelse kruiser Prince George tussen Camperduin en Petten bijvoorbeeld in 1921, of de foto van De Poort van Kleef met de naam van de vader van Jan Rose er nog op: die moet dan van vóór de verkoop van het café in 1925 zijn. Op de foto van het huis van slagerij Thomas Ruijter op nr. 1 van de Oosterweg zien we nog duidelijk de sporen van een verbouwing. In 1923 vroeg de vader van Jan Rose een

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2021 | | pagina 13