Kloosters, abdijen en kloosterorden Hoe en waarom zijn kloosters en kloosterorden ontstaan en welke verschillen zijn er? Waarin onderscheidt de orde der Ursulinen zich bijvoor beeld van de orde der Benedictijner monniken in Egmond? 4 HUUB VAN DEN BELD,THEO DE GRAAFF, JOSVAN DE KLUNDERT In de eerste eeuwen na Christus gingen mannen - en soms vrouwen - in landen als Egypte en Syrië, in navolging van Jezus, zich afzonderen van de bewoonde wereld door in de woestijn te gaan leven. Dat gebeurde vrijwillig of omdat ze moesten vluchten voor vervolgingen. Het kon voor hun hele leven zijn of voor een kortere periode. Ze worden kluize naars, heremieten of woestijnvaders en -moeders genoemd. Toen ze bij elkaar gingen wonen, waren de eerste klooster gemeenschappen een feit. Ons woord klooster is afgeleid van het Latijnse woord claustrum, dat 'besloten ruimte' betekent. Rond het jaar 500 schreef Benedictus van Nursia vaste leefregels voor waaraan monniken zich moesten hou den. Na hem zijn er tal van nieuwe kloosterorden ontstaan met hun eigen regels, afhankelijk van het doel waarvoor de orde was opgericht. Contemplatief en wereldlijk Men maakt onderscheid tussen beschouwende (contempla tieve) kloosterorden en wereldlijke orden. Van de contem platieve orden was de orde der Benedictijnen van oudsher de grootste, die van de Trappisten de bekendste en de orde der Kartuizers de strengste. Hun kloosters waren zo veel mogelijk zelfvoorzienend en werden abdijen genoemd. Aan het hoofd stond een abt of abdis. Monniken en zusters wijdden zich aan bidden en taken binnen de abdij, die zij vaak alleen maar verlieten voor geestelijke zorg in de omge ving. Studie was (en is nog steeds) zeer belangrijk. Daar- Gezicht op de abdij te Egmond, geschilderd door Claes Jacobsz. van der Heek 1638. De grootte van het complex is goed zichtbaar, hoewel de afbeelding dateert van ruim zestig jaar na de verwoesting. Collectie Rijksmuseum SK-A-991. door groeiden deze abdijen vaak uit tot belangrijke centra van wetenschap en cultuur. Leden van de orde die niet in de wieg waren gelegd voor studie, deden het werk in het klooster, de tuinen en ander werk (zoals het kopiëren van boeken, het aanleggen of onderhouden van dijken, enz.). Wereldlijke orden daarentegen, zoals daar zijn de Jezuïeten, de Franciscanen, de Augustijnen en de Redemptoristen, voeren allerlei taken uit in de maatschappij. Ook de Ursuli nen vormen een wereldlijke orde. Zo heeft de congregatie van de Ursulinen van Bergen als doelen het geven van on derwijs, zorg voor de zwakkeren en missiewerk in Afrika. Ten slotte zijn er ook priesters die niet tot een kloosterorde behoren. Zij worden wereldheren genoemd en zijn door een bisschop benoemd om leiding aan de gelovigen te geven in een parochie. Kloosters in Nederland In Nederland zijn de eerste kloosters rond de zevende eeuw gesticht in Maastricht, Utrecht en Susteren. Het eerste klooster voor vrouwen (zusters of nonnen) genoemd in onze streken, was de abdij van Nijvel (Nivelles) in België uit het jaar 640. Oprichting van een klooster begon gewoonlijk met schenking van een stuk grond door een belangrijke per soon, vaak op plekken die een dagreis (30-35 km) van elkaar lagen, om zo de rondtrekkende monniken en priesters die het geloof verkondigden, een verblijf te kunnen bieden. In onze streek werd de abdij van Egmond (zie afbeelding) gesticht in het begin van de tiende eeuw; de grond was geschonken door de graaf van Holland. Kloosters konden door giften van - uiteraard meestal rijke - gelovigen uit groeien tot grote complexen met veel verspreide bezit tingen. Op deze wijze groeide de Benedictijner abdij van Egmond uit tot de grootste en rijkste abdij van ons land. Na de reformatie waren kloosterorden en alle uitingen van het katholieke geloof verboden en werden de kloosters door de protestantse overheid geconfisqueerd. Monniken en priesters reisden in die tijd anoniem rond en hielden Heilige Missen in schuilkerken die werden gedoogd, mits alle katholieke uitingen uit het zicht bleven. Een situatie die duurde tot 1840. Wat is nu het verschil tussen de abdij van Egmond en het klooster van de Ursulinen? Beide zijn - of waren althans - immers zelfvoorzienend. De Benedictijnen van de abdij van Egmond leiden een contemplatief leven dat zich zoveel mogelijk binnen de muren van het abdijcomplex afspeelt. De Ursulinen daarentegen hebben taken die betrekking hebben op de wereld buiten het klooster.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2021 | | pagina 6