Het zal 1973 geweest zijn: mijn eerste pianoles in het Ursulinenklooster aan de Loudelsweg, vlakbij mijn ouder lijk huis. Eerlijk gezegd herinner ik me daar heel weinig van, helemaal niks eigenlijk. Wat ik me nog wel heel goed herinner, is dat ik het eerste halfjaar elke dag naar het klooster ging om daar te oefenen, omdat wij thuis nog geen piano hadden. Als ik in de Stroomerlaan liep, zag ik de hoge dennenbomen al die langs de indrukwekkende oprijlaan stonden. Dan kwam de grote trap naar de hoofdingang, best eng voor een klein meisje. Als je aanbelde, deed de poort- zuster open. Ik hoopte dan op de gezellige zuster', want er waren ook zusters die streng keken en dan voelde ik me erg klein en verlegen. In het klooster waren verschillende piano's waarop gestu deerd kon worden. Ik was niet de enige leerling die dat deed en de poortzuster wist welke piano vrij was. Je kreeg dan te horen: zaal noord, zaal zuid of aula. Allemaal grote zalen, tenminste voor een meisje van zeven jaar, en soms was het er erg koud. Toch had ik het er goed naar mijn zin, een beetje pingelen en de stukjes van les spelen. Als ik er eenmaal was en begon te spelen, vergat ik alles. Zuster Hermana had een eigen leskamer: door de aula de trap op naar het toneel en linksaf door de coulissen. Gek eigenlijk dat ik dat nog zo voor me zie. Later fietsten we soms ook buitenom. Je kwam dan via de zijkant op een plein met in de hoek een trap die rechtstreeks naar de leskamer leidde. Die kamer was een soort kantoor met veel boeken, een groot bureau, een kast waarin de nieuwe lesboeken opgestapeld lagen en de piano natuurlijk. Twee pianostoelen met rugleuning waren er en - heel belangrijk - een rode en een blauwe pen. Zuster Hermana schreef altijd met pen, in het huiswerk schriftje maar soms ook in je muziekboek. Als ik mijn oude lesboeken soms nog gebruik voor mijn eigen leerlingen, zie ik de teksten met rode pen in het handschrift van zuster Hermana: 'Goed rechtop zitten, Ellen'. Ik herinner me de jurken en het lieve gezicht. In mijn tijd droeg ze geen habijt of sluier, wel een wit zakdoekje in haar mouw. Ze was niet groot maar ze had flinke handen, die ik - denk ik - zelfs nog wel zou herkennen. Boos of teleurgesteld was ze nooit, geen stemverheffing, nooit. Haar "Hardop noten lezen gebruik ik nog en waarschijnlijk heeft het mijn noten lezen goed geholpen. Uit het hoofd spelen hoefde niet. Maar - en dat vonden wij leerlingen echt niet leuk - als het lesboek uit was, begonnen we nog een keer vooraan: 'op herhaling'. Niks erger dan dat voor een pianoleerling: het nieuwe boek moest nog even wachten en sommige stukjes was je natuurlijk alweer bijna vergeten. Met een diepe zucht begon je weer op bladzijde 1. Wat zou het leuk zijn als zuster Hermana even mee kon kijken als ik dit nu zelf mijn leerlingen laat doen. Want het is misschien niet leuk, maar wel heel nuttig! Kortom, ik denk met veel plezier terug aan mijn eerste pianolessen bij zuster Hermana en ik heb in zekere zin het stokje van haar overgenomen. Lesgeven is een dankbare taak, een mooi levensdoel. Met dank aan Ellen Verburgt en zuster Lucy 31 Herinneringen van Ellen Verburgt aan zuster Hermana Vele leerlingen In die ruim zestig jaar heeft zij een lange stoet van leer lingen aan zich voorbij zien trekken: in haar adresboekje - dat haar medezusters na haar overlijden vonden - ston den 548 namen. Bij de viering van haar veertigjarige professie (gelofte) in 1969 was er volgens het Noord- Hollands Dagblad dan ook sprake van een 'overweldi gende belangstelling, met bloemstukken, cadeaubonnen en een handtekeningenlijst met 82 namen, waaronder die van de dichter/letterkundige prof. Garmt Stuiveling die kenne lijk ook les van haar heeft gehad toen hij in 1939-1940 in Bergen verbleef. Enkele van haar leerlingen werden beroepsmusicus. Een van haar vroege leerlingen, Frans Oudhof, werd toetse nist in verschillende bandjes in en rond Alkmaar en was in de jaren zestig de begeleider van de cabaretier-enter tainer Fons Janssen. Een andere leerling, Ellen Verburgt, is nu zelf piano- en klarinetlerares, alsook een gewild dirigent. In de dorpsgemeenschap In de jaren zestig werd er vanuit de dorpsgemeenschap een beroep op zuster Hermana gedaan om het jongens koor van de Petrus en Paulusparochie en het kinderkoor van de Benedictusparochie (Prins Hendriklaan) te begelei den. Toen pastoor De Haan van die parochie naar Oudt- burgh verhuisde, werd zij ook daar actief als begeleidster van het personeels-dameskoor. Of dat allemaal nog niet genoeg was, bespeelde zij ook het orgel in de noodkerk Nood Gods in Koedijk. Het gebeurde wel dat zij op zon dag op drie verschillende locaties de kerkdiensten met haar orgelspel opluisterde. Na een zeer actief en muzikaal leven overleed zij in 1994, 86 jaar oud. De avondwake, waarvoor de Petrus en Pau- luskerk was gereserveerd, werd zeer druk bezocht. Zuster Hermana bracht met haar activiteiten het dorp naar het klooster en het klooster naar het dorp. Zo werd zij de bekendste Ursuline van Bergen. Zij leeft voort in de harten én de vingers van haar leerlingen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2021 | | pagina 33