Talma, zijn leegstaande landhuis Even Buiten. In 1922 kocht Maaike van Domselaer het huis van Pieter Talma. Het karak teristieke woonhuis had donkere vertrekken en was gemeu bileerd met zware meubelen. Kleine, hoog geplaatste ra men gaven het interieur de gewenste intieme beslotenheid. Lambriseringen waren zwart geverfd en grote boekenkasten stonden vol met veelgelezen filosofische en andere erudiete literatuur. Het huis had uitzicht op een groot, slecht onder houden stuk grond met daarachter uitgestrekt polderland. Jakob en Maaike van Domselaer in de huiskamer. Collectie Floor van Sprundel-Monsees (huidige bewoner). Ontmoetingsplaats Op te merken is dat de meeste kunstvrienden in en na de Eerste Wereldoorlog uit Laren naar Bergen, Schoorl en omstreken trokken en elkaar in dit atelier weervon den. De groep noemde Talma's huis nu 'het huis van Van Domselaer'. Het was een gastvrij huis. Vooral het atelier in de achtertuin, het muziekhuisje genoemd, was een ontmoetingsplaats voor de kunstenaars, onder wie de dichters Adriaan Roland Holst, J.C. Bloem en Pieter N. van Eyck en de schilders Henri ten Holt, Jaap Weijand, Thé Lau en Charley Toorop, die elkaar flink bekritiseer den en oeverloos discussieerden met veel 'gedram'. Jakob van Domselaer was een welbespraakt, dominant redenaar die absoluut geen kritiek aanvaardde. Zelfrela tivering was niet zijn sterkste kant. Adriaan Roland Holst bezat het vermogen elk conflict uit de weg te gaan door tijdens de debatten in slaap te vallen. Maaike van Domselaer onderhield het contact naar buiten en dan hoofdzakelijk met de andere kunstenaars en hun gezinnen. Zij was een vitale, aristocratische, intel ligente en zeer belezen vrouw, schreef onder andere arti kelen voor literaire tijdschriften als Maatstaf en Journaal van de Nieuwe Kring en gaf ook pianolessen. In de eerste jaren in Bergen werden de zoontjes Willem (Wim, in 1921) en Jakob (Jaap, in 1923) geboren en samen met hun zusje Matie groeiden de kinderen op tussen kun- stenaars en filosofen. Een dergelijke jeugd zal zeker niet altijd makkelijk zijn geweest. Onbegrepen componist Jakob van Domselaer wijdde zijn leven aan het componeren van zijn muziek, die hij als de waarheid zag. Zijn pianocon certen werden sporadischer en bleven later geheel achter wege. Veel trok hij zich terug in zijn muziekhuisje, waar hij op zijn vleugel de composities 'bevocht' op zoek naar het absolute, de diepere werkelijkheid. Deze muziekvorm werd door het grote publiek niet begrepen en zeer zelden uitge voerd. Ook in de Nederlandse muziekwereld werd hij gene geerd. Willem Mengelberg vond het werk van Van Domse laer zeker niet slecht, maar heeft zijn muziek nooit gespeeld. Hij merkte op: 'Waarom leeft u met uw talent daar buiten in de eenzaamheid?' Jakob volhardde echter in zijn denkbeeld dat componeren de tijdgenoten werk van weinig waarde maakten. Zijn visie op de kunst zou de enige ware zijn. Alles was ondergeschikt aan zijn opvatting. Echtgenote Maaike zette zich op alle fronten onvoorwaar delijk in voor haar man en zijn werk. Kritiek op zijn muziek of het negeren van zijn werk raakte haar zeer. Zo ook dat op de lijst van Nederlandse componisten de naam Jakob van Domselaer ontbrak. (Op de tegenwoordige lijst staat hij wel vermeld.) Het gezin Van Domselaer Hier in Bergen voelde Van Domselaer de rust om te wer ken en hij had een grote liefde voor de natuur. Regelmatig maakte hij lange wandelingen langs het strand. Zijn vrouw Portret van Van Domselaer door Henri ten Holt. Uit Wim Vroom: De Nieuwe Kring in Bergen. 24 BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2020

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2020 | | pagina 26