6 Op 8 oktober 1573 trekt het Spaanse leger zich terug. Een gedeelte vertrekt via Bergen. Geschilderd door Pauline Bakker in 2005 voor het drie luik in de Grote Sint-Laurenskerk te Alkmaar (www.drieluikalkmaar.nl). van gebouwen in Egmond ten behoeve van de versterking van de wallen van Alkmaar en de afbraak van twee water molens in de Geestmerambacht, welke afbraak leidde tot langslepende schadeclaims. Bij een planmatige afbraak van gebouwen rond Alkmaar zouden Sonoy en de Prins bedolven moeten zijn onder de schadeclaims. Van zulke claims is geen spoor teruggevon den. In de voor dit artikel bestudeerde brieven van de hand van Sonoy is van papenhaat geen sprake. Wel komt hij naar voren als een overtuigd calvinist die aan paus en koning ge trouwe katholieke geestelijken wantrouwt en als een poten tieel gevaar voor de opstand beschouwt. Er zijn genoeg redenen om te twijfelen aan de woorden van Cornelis Van der Woude: - behalve zijn bewering is er in andere bekende bronnen geen spoor te vinden van een na 8 oktober 1573 door Sonoy geïnitieerde verwoesting van dorpen rond Alkmaar in het algemeen en van de kerk in Bergen in het bijzonder; - Van der Woude is te onnauwkeurig over de tijd en de ge beurtenissen; hij vergist zich af en toe aantoonbaar. Bij twijfel aan de woorden van Van der Woude is er eigenlijk maar één conclusie mogelijk: op 21 februari 1574 is de kerk verbrand tijdens een rampzalige en chaotische periode. Over de oorzaak of reden kan slechts gespeculeerd worden. Misschien waren het rondzwervende Spaanse soldaten of geuzen, maar het is ook niet uit te sluiten dat Sonoy zich er mee bemoeid heeft. Zolang er geen nieuwe bronnen boven water komen, kan er niets met zekerheid gezegd worden. Het is opmerkelijk dat nog niemand de mogelijkheid heeft geopperd dat de kerk onopzettelijk is verbrand. Het was bitter koud en daarom is het niet ondenkbaar dat zwervend en dakloos volk beschutting en warmte in de kerk zocht. Een vuur om je te verwarmen kan gemakkelijk uit de hand lopen. Het is treurig dat de kerk verbrand is, maar we danken er een sfeervol monument aan. Een monument dat de herinne ring levend houdt aan de opstand die leidde tot de Repu bliek der Zeven Verenigde Nederlanden, de Gouden Eeuw en uiteindelijk tot de Nederlandse staat. Literatuur - Andreas Kok. Het tweede eeuwgetij van Bergens kerkverwoesting. Alkmaar, Wed. Jacob Maagh en Zoon, 1774. - M. van Reenen-Völter. De Heerlijkheid Bergen in woord en beeld. Alkmaar, Herms. Coster en Zoon, 1903. - J.J. Schilstra. De Ruïnekerk van Bergen. Bergen, Kerkvoogdij Her vormde Gemeente Bergen, 1988. - C. van der Woude. Kronyck van Alckmaer en zyn Dorpen (pag. 86).1645. (Books.Google.nl) - F.D. Zeiler. Hoog en Vrij. Schoorl, Pirola, 1986. - F.D. Zeiler. Kerken in de Heerlijkheid. Bergen, R.K. Parochiegemeen schap H.H. Petrus en Paulus H. Benedictus, 1999. Op de website van de HVB vindt men een opgave van alle geraadpleegde bronnen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2020 | | pagina 8