30 BERGENSE KRONIEK, JUNI 2020 Dick van Berge, gemobiliseerd militair met zijn vrouw Alida en doch- Schuilkelder achter Breelaan 13. Diny met haar moeder. Veel Ber- ter Diny omstreeks 1938. genaren hadden zo'n schuilplek tegen rondvliegende scherven. die hij later bij de mensen thuis kon projecteren. Er moeten in Bergen nog verschillende smalfilms bij particulieren lig gen die door hem zijn gemaakt. Bijna jaarlijks filmde Van Berge uitstapjes van oudere Bergenaren. Het zijn films van zogenaamde 'ouden-van-dagentochten', zonder geluid, een genre dat eind jaren 30 en na de oorlog populair was in Ne derland. De 16mm-films van ongeveer 15 minuten zijn vaak opgebouwd volgens een vast stramien: een intro met een in sierlijk handschrift geschreven De Jong's film of Film gemaakt door foto- en filmbedrijf Dick van Berge. Dan volgt het onder werp, bijvoorbeeld Ouden van Dagen tocht 1950: een boot tochtje naar Amsterdam. We zien locomotief Bello in een wolk van stoom het station binnenrijden en de 'ouden van dagen' in de trein stappen; de heren netjes in het pak, met hoed en sigaar, de dames in het zwart met hoedjes. De film, met tus sentitels als Bello brengt ons naar Koedijk of De stemming is best, laat Bergenaren zien die zich erg vermaken. Een enkele keer is aan zo'n film een speels, komisch element toegevoegd: een oude dame met de naam Kee, komt bij voorbeeld te laat bij garage Schalkwijk en de bussen zijn reeds vertrokken. Zij probeert al lopend, fietsend en mee liftend het reisgezelschap in te halen. De films, opgenomen in de jaren 30, 40 en 50 van de vorige eeuw (tijdens de oorlog heeft Van Berge geen films gemaakt), werden vaak vertoond in De Rustende Jager met als afsluiting een cabaret voorstelling, waarvoor Van Berge vaak sketches schreef en waarin hij soms zelf een rol speelde. Ook andere gebeurtenissen legde hij op film vast. Zo filmde hij de afbraak van het station in 1957, het bezoek van konin gin Juliana aan de Ruïnekerk in 1961 en de dagjesmensen in Bergen aan Zee met strandpaviljoen Ulysses eind jaren 50. Het is fascinerend om deze oude, soms wat schokkerige beelden te bekijken en terug te gaan naar het Bergen van 60, 70 jaar geleden: de trein met Bello die de Breelaan over steekt, het oude decor van de toen al drukke Breelaan met het station en het Oranje-Hotel en de Citroëns en Vauxhalls die er rondrijden. Naarmate de tijd verstrijkt en de herin- Duitsers op het station, mei 1942. Rechts Alida van Berge met Diny. nering aan al die mensen uit zijn films verdwijnt, wordt de omgeving waarin deze uitstapjes zich afspelen voor ons van groter historisch en visueel belang. Het Regionaal Archief in Alkmaar bezit een groot aantal ouden-van-dagenfilms als onderdeel van de collectie Piet Mooij. Foto Van Berge Na de oorlog, toen het leven in het dorp op gang kwam en men zonder beperkingen kon fotograferen, begon de zaak aan de Breelaan weer goed te lopen. "Ik herinner me dat we veel klanten hadden en er extra personeel kwam voor het donkerekamerwerk. Mijn moeder was een gezellige prater en veel klanten wilden graag door haar geholpen worden. Alles werd zelf gedaan: ontwikkelen, fixeren, af drukken, glanzen en kartelen. In de vakanties moest ik al tijd meehelpen met kartelen of afsnijden en foto's in map jes doen. Mijn vader werkte zeer nauwgezet. In Schoorl maakte hij prachtige portretten van de schrijver Jan de Hartog en voordat het werk van Marijcke Visser haar atelier verliet (zij was beeldhouwer en edelsmid en dochter van de schilder Tjipke Visser), werd het door mijn vader gefotogra feerd. Hij kon urenlang bezig zijn om een goed resultaat te

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2020 | | pagina 32