DAK FILM WA LLET 28 BERGENSE KRONIEK, JUNI 2020 Dick van Berge voor zijn fotozaak aan de Jan Oldenburglaan 5 om- Interieur van fotozaak De Jong aan de Breelaan bij de opening op streeks 1930. Jongen onbekend. 2 maart 1932. Oude Prinsweg en Van Berge kon het winkeltje aan de Jan Oldenburglaan betrekken. "Het was echt behelpen in dat winkeltje", vertelt Diny. "Mijn ouders woonden beneden, boven woonden anderen. Mijn moeder moest 's zomers, tot haar grote ongenoegen, buiten koken omdat de keuken gebruikt werd als donkere kamer. In 1932 kochten mijn ouders het pand Breelaan 13 waar de familie Jansen toen een pension beheerde." Veel fotografen maakten in de jaren 30 en 40 van de 20ste eeuw nog regelmatig gebruik van 9x12 glasplaatcamera's. Deze manier van fotograferen was nogal omslachtig en nam veel tijd in beslag; na elke opname moest de glasplaat ver wisseld worden. Als vakfotograaf bezat Van Berge verschil lende camera's, o.a. een houten (inklapbare) reiscamera. Op dit toestel is een koperen plaatje bevestigd met de naam Maatschappij voorheen Guy de Coral. Johan Guy de Coral was een fotograaf en fotohandelaar die in het begin van de 20ste eeuw bekend werd met zijn portretten van koningin Wilhelmina en prinses Juliana. Dick van Berge beheerste on getwijfeld de technische kennis en kunde die nodig was om met deze glasplaatcamera's te werken, maar of hij het toe stel regelmatig heeft gebruikt, is niet meer te achterhalen. Er zijn helaas geen glasnegatieven of andere oude camera's van hem bewaard gebleven. Toen Van Berge met zijn fotozaak begon (1930), zag men meer en meer de voordelen in van de kleinbeeldfotografie en kwam deze techniek meer in zwang. De Leica's en Rol- leiflexen waren lichter van gewicht, eenvoudiger te bedie nen en de films konden sneller verwisseld worden. Een Leica kostte in de jaren 30 ongeveer ƒ200,-, afhankelijk van het type lens. Als vakfotograaf werkte Van Berge ongetwijfeld met Leica's. "Ik herinner mij dat ik als kind lang stil moest zitten. Vader werkte met grote lampen en vaak met een statief, maar ook uit de hand wist hij de camera goed stil te houden." Voor amateurfotografen waren er goedkopere camera's in de handel van Agfa en Kodak. De Badbode organiseerde in deze periode wel eens fotowed strijden voor amateurs: De mooiste kiek van Bergen en Bergen aan Zee, met in de jury o.a. Adriaan Boer van het fototijd schrift Focus. Van Berge, Spandaw en Hopman stelden voor deze wedstrijden prijzen ter beschikking en toonden de winnende foto's in hun etalages. De Tweede Wereldoorlog Tijdens de oorlogsdagen in mei 1940 mocht er maar beperkt gefotografeerd worden. Dat verbod werd na de capitulatie (15 mei) opgeheven en de Duitsers stelden zich aanvankelijk soepel op. Er was (nog) geen algemeen fotografeerverbod, maar zonder toestemming van de Duitsers mochten er geen opnamen gemaakt worden van militaire installaties, voertuigen van de Wehrmacht enz. Wel was er sprake van zelfcensuur; veel mensen waren voorzichtig. Een aantal van de foto's die wij kennen van Bergen tijdens de oorlog, zijn van de hand van Van Berge: het zijn kleine vensters waar door we een beeld krijgen van het leven tijdens de oorlog. Fotomapje van fotozaak De Jong in de jaren 30. De foto's gingen in het fotoalbum, de negatieven werden bewaard in het mapje. In latere mapjes stonden allerlei aanwijzingen voor de amateurfotograaf: Houd uw lens schoon, bij kleurenfoto's géén geelfilter gebruiken en gebruik flits- lampjes voor foto's in huis. {j-brulk't rtaodv „KODAK'-Fllm om ï«k*r ta ijjn VaH uw qPNAMEN

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2020 | | pagina 30