PRPPff Met dank aan Gré Schouten-Dapper en Frits David Zeiler. Op de website van de HVB vindt men een opgave van noten en geraadpleegde bronnen. 10 De boerderij aan de Baakmeerdijk waar de sarcofaag lange tijd dienst deed als drinkbak. Foto collectie Gré Schouten. BERGENSE KRONIEK, JUNI 2020 haar boek schrijft en in de jaren 90 door Jan Hamstra, de gedreven onderzoeker van Haelkesteijn, opnieuw wordt aangehaald. Daar staat tegenover dat het best wel bijzon der genoemd mag worden dat een sarcofaag in Bergen vele eeuwen heeft getrotseerd - buiten Heiloo als enige in de omgeving. Je kunt beredeneren dat dit komt omdat een stenen drinkbak voor het vee op hoge gronden als Za- negeest van groot nut is, maar deze redenatie geldt voor meer hooggelegen plaatsen. De sarcofaag zal daarom niet van ver gekomen zijn. Dat hij bij een schipbreuk in het water terecht is gekomen, is uiterst onwaarschijnlijk omdat een dergelijk kostbaar voor werp direct weer opgevist zou zijn. Maar er blijven genoeg mogelijkheden over. Hij kan zijn overgebleven bij de inkrimping van een kerkhof, toen de houten kerk in Bergen begin twaalfde eeuw werd vervan gen door een tufstenen kerk of bij de bouw van de huidige Ruïnekerk in de vijftiende eeuw. Hij kan ook uit Alkmaar ko men, waar de kerk in de elfde eeuw is vergroot en waar in de vijftiende eeuw de huidige Grote Kerk is gebouwd. Hij kan afkomstig zijn van een begraafplaats die is ondergesto- ven. Zo weten we dat de huidige kerk in Schoorl een voor loper heeft gehad die onder het duinzand moet worden gezocht. Misschien wel de meest waarschijnlijke herkomst is de aanleg van de nog bestaande Alkmaarse stadswallen in 1573: een enorme haastklus die in vier maanden moest worden geklaard en waaraan arbeiders uit de wijde omtrek hebben gewerkt. Drie kloosters stonden in de weg en wer den gesloopt, waarna de stenen en balken van deze kloos ters voor de wallen werden benut. Ook het in die jaren al vrijwel leegstaande grote klooster van Egmond is voor deze stadswallen deels gesloopt. Ook van deze kloosters kan de sarcofaag afkomstig zijn. Misschien heeft een at tente voorouder van Cornelis Schouten, werkzaam bij deze aanleg, de sarcofaag toen op de kop weten te tikken. Het vervoer van Alkmaar naar Bergen kan goed over het water van het Bergermeer hebben plaatsgevonden. I Bronnen - PG. Heinsbroek. Onderzoek naar rode (bont)zandstenen sarcofa gen en grafplaten in Noord-Holland uit de 12e eeuw: voorlopige 20 deelstudies. Vlaardingen 2010-2014. - Lammers, S. Medieval Christian Interments in Stone: Monolithic Limestone Sarcophagi. Pag. 377-434 uit Berichten uit de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Onderzoek, 1989. - H. Martin. Vroeg-middeleeuwse zandstenen sarcophagen in Fries land en elders in Nederland, 1957. - M. van Reenen-Völter. De Heerlijkheid Bergen in woord en beeld. Alkmaar, Herms. Coster en Zoon, 1903. Herdruk 1974. - Christine Waslander. Dekselse graven, Noord-Nederlandse Grafsculptuur in de 11e en 12e eeuw. Eduactief 1991. - Th. Wortel, Uit de geschiedenis van Alkmaar en omgeving. Octavo 1990. - F.D. Zeiler. Kerken in de Heerlijkheid. Bergen, R.K. Parochiegemeen schap H.H. Petrus en Paulus H. Benedictus, 1999.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2020 | | pagina 12