9 EEN SARCOFAAG OP ZANEGEEST Gedeelde grafkisten Dat het begraven in een sarcofaag een kostbare aange legenheid was blijkt wel uit het feit dat sarcofagen vaak als familiegraf werden gebruikt. Het deksel, dat aan het oppervlak ligt, werd hierbij gelicht en de beenderen van de voorouders werden aan de kant geschoven. Ook bij kloosters kwam het voor dat monniken of opeenvol gende abten in dezelfde sarcofaag werden begraven. Heiligenlevens In de heiligenlevens van Adelbertus, Bonifatius en Gregorius, die leefden in de achtste eeuw, wordt ook gesproken van begrafenissen in sarcofagen. Adelbertus werd in Egmond ter aarde besteld, terwijl Bonifatius en Gregorius in Utrecht in een sarcofaag werden gelegd voordat ze verder werden vervoerd naar respectievelijk Fulda en Susteren. Deze heiligenlevens zijn echter later opgeschreven. Daarom worden ze niet als waterdicht historisch bewijs beschouwd voor de stelling dat er in de achtste eeuw al sarcofagen werden gebruikt. Decoraties De vroegste sarcofagen werden niet versierd; later wer den deksel, binnen- en buitenkant gedecoreerd met geo metrische patronen en nog later met christelijke symbo len, zoals een kruis of een bisschoppelijke kromstaf. Op 'onze' sarcofaag zijn geen decoraties (meer) zichtbaar. Een sarcofaag die in brokstukken achter het stadhuis van Alkmaar ligt. Foto genomen door auteur. het Rijksmuseum. Het Huis van Hilde bezit drie sarcofagen: twee die bij Etersheim uit het IJsselmeer zijn opgevist en de opmerkelijke kalkstenen sarcofaag van Oosterend (Texel). Hergebruik Brokstukken van sarcofagen zijn aangetroffen in de funda menten van kerken en in het opvulsel tussen kerkmuren, bijvoorbeeld bij de Grote Kerk van Alkmaar. Misschien moesten deze sarcofagen worden geruimd wanneer de kerk werd vergroot. Uitbreiding ging altijd ten koste van het kerkhof dat om de kerk heen lag. Mogelijk wilden of konden de families van wie de sarcofaag was, niet de kos ten van verplaatsing op zich nemen. Het kwam ook voor dat sarcofagen werden hergebruikt als altaar, dorpel, latei of zelfs als stukje bestrating. Ook hiervan is een voorbeeld te zien bij de Grote Kerk van Alkmaar. Het beroemde timpaan uit 1130 van de abdij van Egmond dat zich nu in het Rijksmuseum bevindt, wordt door sommigen gezien als hergebruik van een sarcofaag. Herkomst van de sarcofaag Volgens Gré Schouten, laatste eigenares van de boerderij, heeft de sarcofaag tot de overdracht aan Het Sterkenhuis Het timpaan van de abdij van Egmond is misschien een hergebruikte sarcofaag. Foto collectie Rijksmuseum Amsterdam. in 1915 altijd bij de boerderij aan de Baakmeerdijk be hoord. In 1866 is de boerderij op hetzelfde erf verplaatst. Mogelijk is hij bij het graven van de fundering van de nieuwe boerderij onder het zand tevoorschijn gekomen, maar aannemelijker is dat hij ook al op de oude boerderij dienstdeed als drinkbak. Over de ouderdom van de bontzandstenen sarcofaag van Het Sterkenhuis kan niets met enige zekerheid worden vastgesteld. Er is ook geen enkel bewijs dat er ooit een Vikinghoofdman in is begraven, zoals Marie van Reenen in

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2020 | | pagina 11