De oude synagoge in de Hofstraat in Alkmaar. Links het huis van de rabbijn en daarnaast de synagoge zelf. het christendom. Eeuwen later stichtte de Arabische profeet Mohammed de islam. Hij kende het jodendom en christendom al van zijn reizen als koopman. Joodse gebruiken Net als de meeste moslims vinden gelovige joden dat je God - of eigenlijk Jaweh - niet mag afbeelden. Je mag God niet schilderen of tekenen. En ook geen beeld van God maken. Ook vinden ze dat je geen varkensvlees mag eten. Vlees moet bovendien ritueel worden geslacht. Dat betekent: volgens de gewoonten, de 'riten', die de rabbijn heeft goedgekeurd. Dan is het vlees pas 'koosjer'. Dat betekent 'rein'. Net zoals 'halal' bij de moslims. Bloed wordt als onrein gezien. Dieren worden daarom geslacht door de halsslagader door te snijden. Zo bloeden ze snel leeg. In Alkmaar zat een Joodse slager, Eleazar Bing, die zo slachtte. Alkmaar kende ook een koosjere bakker, Salomon Elte. We komen zijn zoon Hein Elte later in dit verhaal nog tegen. Bakker Elte bakte door rabbijnen goedgekeurd brood. Melk en vlees gaat niet samen, vinden de rabbijnen. En omdat veel mensen vlees op brood eten, zit in koosjer brood geen melk. Slagers en bakkers moeten bij hun werk ook een gebed opzeggen. Dan zijn hun producten pas echt koosjer. Gelovige Joden uit Bergen kochten daarom in Alkmaar hun vlees en brood. Simon en Heintje Trijtel van pension De Reigershoek op de Breelaan bijvoorbeeld waren joods. Ze serveerden hun gasten, die meestal ook joods waren, koosjer vlees en brood uit Alkmaar. Een Alkmaarder herinnert zich: "Niet alle Joden hielden zich even strikt aan de joodse wetten. Sommigen sloten hun winkel op sabbat, anderen niet. Christelijke bakkers waren op zondag natuurlijk dicht. Dat moest van de christelijke kerk. Joodse bakkers waren zondags gewoon open. Sabbat was immers op vrijdag en zaterdag. We kochten dan heerlijk vers brood bij bakker Elte. Die was joods." 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2020 | | pagina 10