25
we de hele boel af.' Hij reageerde: 'Dat doen jullie toch
niet.' Wel gedaan dus.
Tot dan toe werd er alleen in de café's gespeeld, maar in
1987 werd besloten de muziek naar buitenpodia te ver
plaatsen. Dat leverde weer gelazer op met binnen- en bui-
tentaps. Buiten tappen mocht op een gegeven moment
niet meer, maar dat scheelde de kroegbazen natuurlijk
omzet en die verzonnen creatieve oplossingen. Vensters
werden uit hun sponningen gehaald waardoor het bier
toch van binnen naar buiten kon worden geschoven.
Glaswerk werd in die periode ook verboden. Voortaan
werd er in plastic geschonken. Dat was in het begin wel
even wennen voor de organisatie. In het eerste jaar, het
zal zoals zo vaak wel stormachtig zijn geweest, konden
we de plastic glazen tot aan de Koedijker vlotbrug oprui
men."
Een slechts kleine ramp vergeleken met die in 2001, toen
de Grote Tent onderspoelde en de toenmalig verantwoor
delijk wethouder het evenement op het strand verbood.
De geluidstechnicus
Het karakter van Jazz Sail was in die periode al flink
veranderd. Ging het in het begin om boogiewoogie en
dixieland, later kwamen daar pop- en rockbands bij. En die
vereisten natuurlijk versterking, helemaal op de buitenpo
dia. En dus kwam Cor Dekker (63) in beeld.
Zijn liefde voor techniek deed hij als tiener op bij de Ber
gense ziekenomroep, zijn liefde voor muziek werd aange
wakkerd door wijlen Mario Previti, toetsenist van de band
Cardinal Point, die in de jaren 60-70 regelmatig in Bergen
speelde. Hij combineerde die twee en daar plukt Jazz
Sail al vier decennia lang de vruchten van.
"Ik had in het begin spullen voor twee podia. Dat was op
een gegeven moment natuurlijk niet genoeg. Ik kwam in
contact met Bart Hof uit Haren die een netwerk had in het
hele land en overal apparatuur leverde. Dat was een grote
stap vooruit, maar toch was de geluidskwaliteit soms nog
een beetje een rommeltje. Sinds een jaar of tien gaat het
echt professioneel, mede door de hulp van de huidige
voorman Loek Jonk, en zorgen we ervoor dat het geluid
op elk podium fantastisch klinkt.
Dat gaat in fases, maar als je alles bij elkaar optelt, ben ik
daar zo'n drie weken fulltime mee bezig. In het voorjaar ga
ik met de organisatie om de tafel zitten en krijg ik te horen
welke bands en artiesten optreden. Die benader ik dan en
vraag wat ze nodig hebben. Dat kan heel verschillend zijn,
want je hebt soloartiesten en vijfmansformaties en alles
wat er tussen zit. En het gaat ook om de juiste kabeltjes en
plugjes voor de instrumenten, dat luistert heel nauw.
Een paar dagen voor Jazz Sail laadt Bart twee vrachtwa
gens vol met al die spullen en rijdt naar Bergen. Met een
ploeg van zo'n veertien man bouwen we dan de tien podia
op. En daarna is het simpelweg plug and play. Ieder po
dium heeft zijn eigen contactman, en alles wordt digitaal
aangestuurd zodat je overal hetzelfde geluid hebt. Het is
tegenwoordig een geoliede machine. Misschien met soms
Optreden van de
Ship Horse Band
in de strandtent in
de jaren '80.
Foto Ronald Kool.
Collectie Cor Dekker.