25 we de hele boel af.' Hij reageerde: 'Dat doen jullie toch niet.' Wel gedaan dus. Tot dan toe werd er alleen in de café's gespeeld, maar in 1987 werd besloten de muziek naar buitenpodia te ver plaatsen. Dat leverde weer gelazer op met binnen- en bui- tentaps. Buiten tappen mocht op een gegeven moment niet meer, maar dat scheelde de kroegbazen natuurlijk omzet en die verzonnen creatieve oplossingen. Vensters werden uit hun sponningen gehaald waardoor het bier toch van binnen naar buiten kon worden geschoven. Glaswerk werd in die periode ook verboden. Voortaan werd er in plastic geschonken. Dat was in het begin wel even wennen voor de organisatie. In het eerste jaar, het zal zoals zo vaak wel stormachtig zijn geweest, konden we de plastic glazen tot aan de Koedijker vlotbrug oprui men." Een slechts kleine ramp vergeleken met die in 2001, toen de Grote Tent onderspoelde en de toenmalig verantwoor delijk wethouder het evenement op het strand verbood. De geluidstechnicus Het karakter van Jazz Sail was in die periode al flink veranderd. Ging het in het begin om boogiewoogie en dixieland, later kwamen daar pop- en rockbands bij. En die vereisten natuurlijk versterking, helemaal op de buitenpo dia. En dus kwam Cor Dekker (63) in beeld. Zijn liefde voor techniek deed hij als tiener op bij de Ber gense ziekenomroep, zijn liefde voor muziek werd aange wakkerd door wijlen Mario Previti, toetsenist van de band Cardinal Point, die in de jaren 60-70 regelmatig in Bergen speelde. Hij combineerde die twee en daar plukt Jazz Sail al vier decennia lang de vruchten van. "Ik had in het begin spullen voor twee podia. Dat was op een gegeven moment natuurlijk niet genoeg. Ik kwam in contact met Bart Hof uit Haren die een netwerk had in het hele land en overal apparatuur leverde. Dat was een grote stap vooruit, maar toch was de geluidskwaliteit soms nog een beetje een rommeltje. Sinds een jaar of tien gaat het echt professioneel, mede door de hulp van de huidige voorman Loek Jonk, en zorgen we ervoor dat het geluid op elk podium fantastisch klinkt. Dat gaat in fases, maar als je alles bij elkaar optelt, ben ik daar zo'n drie weken fulltime mee bezig. In het voorjaar ga ik met de organisatie om de tafel zitten en krijg ik te horen welke bands en artiesten optreden. Die benader ik dan en vraag wat ze nodig hebben. Dat kan heel verschillend zijn, want je hebt soloartiesten en vijfmansformaties en alles wat er tussen zit. En het gaat ook om de juiste kabeltjes en plugjes voor de instrumenten, dat luistert heel nauw. Een paar dagen voor Jazz Sail laadt Bart twee vrachtwa gens vol met al die spullen en rijdt naar Bergen. Met een ploeg van zo'n veertien man bouwen we dan de tien podia op. En daarna is het simpelweg plug and play. Ieder po dium heeft zijn eigen contactman, en alles wordt digitaal aangestuurd zodat je overal hetzelfde geluid hebt. Het is tegenwoordig een geoliede machine. Misschien met soms Optreden van de Ship Horse Band in de strandtent in de jaren '80. Foto Ronald Kool. Collectie Cor Dekker.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2019 | | pagina 27