Les in de open lucht aan ULO-scholieren door het hoofd der school
D.L. Beyneveld. Deze foto stond in een wervingsfolder. 1926.
Collectie Regionaal Archief Alkmaar (FO201455). Deelcollectie Foto
collectie gemeente Bergen.
lectueelen aanleg zijn, geen bijzondere neiging of begaafd
heid voor een wetenschappelijke studie bezitten'. De school
vond het echter belangrijk de jongens op de MULO een
plaats te blijven bieden. Om een complete opleiding aan
te bieden, voert de school een aantal 'specifiek vrouwe
lijke vakken' in, zoals kinderverzorging, handwerken en
zang. Jongens worden van deze vakken vrijgesteld. Ook
gymnastiek wordt ingevoerd en tot de jaren tachtig apart
gegeven aan jongens en meisjes. Hierbij deden de jon
gens natuurlijk heel stoere dingen, terwijl de meisjes meer
'vrouwelijke' sporten deden zoals turnen. Dat onderscheid
is inmiddels weg en door de L.O. (lichamelijke opvoeding)-
docenten zijn er door de jaren heen tal van activiteiten
georganiseerd voor leerlingen, zoals langlaufen in de
duinen als er voldoende sneeuw lag of schaatsen als er ijs
lag. Tegenwoordig worden ook stoere clinics aangeboden
zoals schermen, squashen, fitness, kickfun, zwemmen,
boogschieten, rugby, spinning, karate, kickboksen, paard
rijden, mountainbiken en bootcamp. Door de jaren heb
ben leerlingen heel wat sportprijzen gewonnen.
Jongens en kunst
Na de oorlog stijgt het leerlingenaantal gestadig. De BSV
biedt vanaf 1947 naast de (meisjes-)ULO ook officieel MMS
(Middelbare Meisjes School). In 1949 kwam meer dan vijftig
procent van de leerlingen van buiten de gemeente Bergen.
En dat is eigenlijk nog steeds zo.
Op 16 november 1966 werd de meisjes-ULO-school getrof
fen door een blikseminslag die het gebouw grotendeel
verwoestte. Bij de herbouw wordt het oorspronkelijke rieten
dak vervangen door een pannendak.
Met de intrede van de Mammoetwet in 1968 verandert de
ULO in de mavo en de MMS in de havo. Het vakkenpakket
voldeed niet meer aan de eisen van de wet en biologie en
scheikunde worden toegevoegd, om met name medische
vervolgopleidingen mogelijk te maken. Vanaf 1972 worden
- op dringend verzoek van de leden - ook weer jongens
toegelaten tot het voortgezet onderwijs van de vereniging.
Er wordt een aantal zeer modern ingerichte teken- en hand
vaardigheidslokalen gebouwd. Kunst heeft op deze school
altijd hoog in het vaandel gestaan, omdat kunst immers het
denken stimuleert en een andere blik op de werkelijkheid
biedt.
Op een gegeven moment konden scholen handvaardigheid
invoeren als examenvak en dat heeft de school toen onmid
dellijk gedaan. Hierna volgden textiele werkvormen, teke
nen en muziek. Veel leerlingen waren afkomstig uit artistieke
milieus. In de loop der jaren heeft de school samengewerkt
met veel culturele instellingen in Bergen. Een samenwerking
die resulteerde in mooie kunstprojecten, tentoonstellingen
en de kunstveiling die altijd tijdens de Kunst-10-daagse ge
organiseerd wordt in de school. Een culturele kruisbestuiving
waar leerlingen ook actief bij betrokken worden.
De school werd populairder en kreeg steeds meer aanmel
dingen. Met het stijgend leerlingaantal groeide de behoefte
aan huisvesting ook geleidelijk. Dit is nog steeds terug te
zien in het gebouw dat als een lappendeken uit verschil
lende delen bestaat.
Tot 1984 is de BSG vooral een creatieve school. Dan worden
wiskunde en natuurkunde ingevoerd als examenvak, waar
door de leerlingen een exact profiel kunnen kiezen. Dit doet
ruim de helft van de leerlingen nog steeds en dan combi
neren zij dat graag met een kunstvak. Zo blijft de identiteit
van de school zichtbaar. Ook wordt in 1985 het atheneum
ingevoerd op de school; dit is nog steeds een bloeiende tak.
De creatieve vakken zijn de basis voor verschillende excur
sies naar musea en voorstellingen, maar ook voor muzikale
avonden op school en natuurlijk sinds de jaren tachtig onze
modeshow die bezocht wordt door mensen uit de modewe
reld. Tijdens de modeshow tonen de leerlingen hun prach
tige ontwerpen die zij zelf hebben uitgevoerd. Nog altijd is
het meedoen aan de modeshow een gewilde activiteit, bij
meisjes en jongens.
Apart verder
Vanaf 1996 maakt het voortgezet onderwijs zich los uit de
vereniging en sluit zich aan bij SOVON (Stichting Open
baar Voortgezet Onderwijs Noord-Holland-Noord). Met de
lagere school - de Bosschool - blijven er warme banden,
maar nu als buren.
Honderd jaar na de oprichting is de BSG nog steeds deel
van de lokale gemeenschap en volop in ontwikkeling. We
zijn als school een gemeenschap en dat zorgt voor een
gemoedelijke sfeer die door ouders en leerlingen zeer ge
waardeerd wordt. Naast natuurlijk het zich ontwikkelende
onderwijsaanbod en de prachtige ligging. Het neutrale
karakter voorzag al in 1919 in een behoefte en dat karakter
spreekt nog steeds aan. Wat ons betreft is 2019 de start
van de volgende honderd jaar.
Elly Kamminga is rector van de BSG
23
BOSSCHOOL EN BERGER SCHOLENGEMEENSCHAP HONDERD JAAR