1 - - - 27 DE BOUW VAN HET NIEUWE HOTEL NASSAU-BERGEN Loonzakje In de jaren vijftig hadden we nog een zesdaagse werkweek van 48 uur, die eindigde op zaterdagmiddag om één uur. Dan kwam de baas en kreeg je in een loonzakje je week loon. Het weekloon voor een volwassen bouwvakarbeider was zo rond de ƒ55,-, plus de 'vakantiebon'. In het bruto loon waren naast loonbelasting ook bedragen opgenomen voor vorstverlet en ziekenfondspremie. Het systeem van zegels plakken voor de oude dag bij de Raad van Arbeid was net vervangen door het inhouden van de pensioen premie. Je had recht op één week vakantie en katholieken kregen bovendien vrij op twee katholieke feestdagen: Maria Tenhemelopneming (15 augustus) en Allerheiligen (1 november). Voor rouwen en trouwen waren per geval twee snipperdagen beschikbaar. Radio hadden we nog niet op de bouwplaats; er waren im mers nog geen transistorradio's. (Veel mensen hadden ook thuis nog geen radio, alleen radiodistributie.) Fundering Voor het maken van de funderingsstroken met balken moesten de timmerlieden raamwerken maken van bekis tingshout, waarna de wapening erin werd gebracht. Op lange werkbanken knipten Dirk Dirkson en Cas Min het wapeningsstaal, bogen het en vlochten het in elkaar en legden het met de benodigde afstandhouders in de be kisting. Na keuring door de gemeenteambtenaar werden deze stroken volgestort met beton. (Het beton werd met behulp van een betonmolen ter plaatse gemaakt. Hiervoor werd eerst het rivierzand, het grind en het cement aangevoerd met de vrachtwa gen van Niek Tesselaar. Hij was de enige die met zijn oude International het hoge bouwterrein op kon. De metselaars en opperlieden gooiden de bestanddelen in de betonmolen: één deel cement, twee delen zand en drie delen grind. Het transport op de bouwplaats gebeurde door de opperlieden en de metselaars in kruiwagens van tachtig liter.) Door tegen de bekisting te kloppen en in het beton te porren, ontsnapte de lucht en ontstond de gewapende betonfundering. Als het beton was uitgehard, werd de bekisting verwijderd en konden de profielen (dit zijn in het lood geplaatste balkjes op de hoeken) gesteld wor den. Het 'te lood stellen' van de profielen gebeurde door de timmerlieden met behulp van een schietlood, wat se cuur moest gebeuren. Vooral bij veel wind was dat lastig. Nadat de opperlieden de metselstenen en speciekuipen op steigerdelen hadden neergezet, konden de metselaars metselen tot het niveau 'onderkant beganegrondvloer'. Waar nodig voor hemelwaterafvoeren en sanitaire toestellen werden de nodige rioolbuizen aangebracht; dit waren gres- buizen (van één meter lang) of langere buizen van eterniet of van gietijzer. Kunststof leidingen waren nog niet in de handel. De gresbuizen werden aangebracht door de metse laars, de eterniet- en gietijzeren buizen door de loodgieters. Begane grond Voor het maken van de beganegrondvloeren waren nog geen prefab-betonsystemen beschikbaar. We waren dus aangewezen op houten balken met vloeren, op het zand of op bekisting gestorte beton of een prefab-systeem met Nehobo holle baksteen. Bij dit laatste systeem werden op de bouwplaats muren gemetseld, met in elke laag in de metselmortel een wapeningsstaaf van ongeveer 8 mm. Na uitharden werden deze muren met mankracht vervoerd naar de plaats waar ze als vloer werden neergelegd. Ver volgens werden ze gesteld en verder afgewerkt. Daarna werd begonnen met het uitmeten en stellen van de profie len en het plaatsen van de binnen- en buitenkozijnen. Dan kon de opperman de stenen en kuipen voor metselmortel plaatsen en konden de metselaars beginnen met metselen. De stenen - die met vrachtwagens werden aangevoerd - moesten met de hand gelost worden. Iedereen moest hel pen lossen - vooral bij grote hoeveelheden. i Tb.J r1v t IV 1 -Ci i;:__ Buitendeuren afhangen door Cris Punt en IJsbrand Oldenburg. De houten kozijnen zijn gemaakt in de werkplaats op de Kerkedijk. Er waren nog geen timmerfabrieken die ko zijnen maakten. Men was aangewezen op een beperkt machinepark en veel handwerk. Het vaste personeel in de werkplaats bestond uit Freek Jonker, Jaap Bliekendaal, Willem Hoogheid en Lowie Hartwich. Grote hoeveelheden kozijnen bracht Niek Tesselaar met zijn vrachtauto naar Bergen aan Zee; bij kleine vrachtjes - en dat was bijna elke dag - ging het transport met de bakfiets, heel vaak door Eef Zwaan of Jaap Delis. Je moest het Vlagduin op; dat was geen pretje. Mee duwen met de fiets was verboden. Daarvoor is twee keer een bekeuring gegeven, die door hoofdaannemer Jan Kroon werd betaald. Dat het aan zee hard kan waaien, hebben we onder vonden. Aan het eind van de week hadden we voor de begane grond alle profielen en kozijnen op hun plaats gesteld en 's maandags zouden de metselaars beginnen. Maar in dat weekend begon het te stormen. Op maandag

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2019 | | pagina 29