Was het makkelijk werk Hoe was het contact tussen kinderen en ouders Het verdriet van de kinderen, was dat echt zo erg? Overdag genoten de kinderen: het was echt vakantie. Afgezien van die medische indicatie, waren de kinderen verder gezond? En na die zes weken? 22 BERGENSE KRONIEK, APRIL 2019 Een groep in de winter. Het omgaan met de groepen ging me goed af. Ik werkte liefst met de jongens. Als ik met meiden werkte, raakte ik volkomen uitgeput, al die intriges! Met de jongens moest ik alleen maar mee voetballen. Als we dienst hadden, aten we aan tafel met de kinderen; als we vrij waren in de huiskamer van de verzorgsters, vaak ook rokend, toen nog gebruikelijk. In de zomer konden we in onze vrije tijd veel zwemmen in zee. Wat wel lastig was: de gedwongen rustpauze van twee uur in de middag. Je moet je voorstellen dat er best wat grotere jongens uit sociaal zwakkere milieus bij waren die thuis laat opbleven en dan hier een lang middagdutje moesten doen! Om dan de wacht te houden in de lighal, daar had ik best een hekel aan. Ik was maar zes jaar ouder dan de oudste kinderen die ik leiden moest! Eén ding is zeker: als je de voorstelling Bleekneusjes hebt gezien, denk je dat commando's met een fluitje werden gegeven, maar zo werkte dat echt niet! Bij wat oudere kinderen begon seksualiteit al de kop op te steken en daar zaten natuurlijk behoorlijke verschillen in. Een jongen kreeg in het huis bericht dat hij een zusje had gekregen en vroeg zich af hoe dat nu kon; een ander raadde hem aan: 'Dat mot je aan je vader vragen!' Kinderen hadden in de meestal zes weken van hun verblijf één bezoekdag, verder was er met de ouders alleen brief contact. Tijdens de watersnoodramp van 1953 kwam er van een aantal ouders het verzoek om hun kind te mogen ophalen, maar daar werd geen gevolg aan gegeven. Het was logisch dat de ouders ongerust waren over de situatie aan zee, maar er was in Bergen aan Zee geen enkele reden tot zorg. En: het leek weliswaar een soort vakantie, maar de medische indicatie bracht wel enige dwang. Maar 's avonds in bed hadden ze vaak last van heimwee. Dan trokken ze hun benen op om niet te laten merken dat ze huilden. Wij leerden op de opleiding om niet mee te gaan met hun emoties en hun te zeggen dapper te zijn. Voor alle te verwachten ziekten hadden we op de op leiding de incubatietijd moeten leren, want er kwamen natuurlijk kinderziekten voor. Voor zieke kinderen was er de ziekenboeg, met extra aandacht voor de besmettelijke ziekten. Eén keer heb ik voedselvergiftiging gehad. Thuis werd ik al ziek. Maar ook zestig kinderen waren besmet. Alle verzorgsters werden toen van verlof teruggeroepen. Dat ik zelf ziek was telde niet; ik heb de hele nacht gedweild. Aan het eind van het geplande verblijf was er altijd een feestelijke afsluiting. Iedere groep voerde dan een stukje op. Daar werden de kinderen op voorbereid en dat sloot het verblijf leuk af. Daarnaast was er ook de medische afsluiting: de kinderen werden gewogen. Kolonie-arts dok ter Lugten rapporteerde in 1957 over 668 kinderen een gemiddelde gewichtstoename van 2,1 kilo. En dat in zes weken! Wie niet genoeg vooruit was gegaan, moest een extra periode blijven. Als stagiair had je natuurlijk geen bijzondere positie Dat klopt, maar bij mij was dat een beetje anders. Door mijn Schoevers-opleiding werd ik ook ingezet bij admi nistratieve zaken. In het bijzonder typte ik, op zo'n grote typmachine uit die tijd, voor de directrice hele stukken, met name lijsten, werkroosters en menu's. Er was natuurlijk ook een hele administratie te doen van de groene kaarten van de GG&GD waarmee de kinderen bij het huis werden aangemeld. De middagrust in de lighal die zich nog steeds achter het 'koloniehuis' bevindt.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2019 | | pagina 24