Ürroaiat mar brrataft gitrmanht/ W r.iac op fcrtflurrfturrm piatr iiffcijm oei 10 j tirc aan lótaur tun tot lou/ic. mftürriratrnuanïlilUiftrtnrirt.^nat Orri'Errfjmf ^wfïhtoiB uan FHtrlt UIjiïi ïfTbfrMÓdLöfsöe icï Jitófrr :pw, ■ij&tö.tra ptn Jttwan). *mio. fw, frteK Prtft, U 10 BERGENSE KRONIEK, APRIL 2019 le Unie. Aanleiding is de Spaanse furie: het plunderen van Antwerpen door de Spaanse troepen die al geen twee jaar soldij hebben ontvangen. Onder alle gezindten in de lage landen heerst een anti-Spaanse stemming. Sinds lange tijd komt de Staten Generaal weer bijeen en Willem van Oranje wordt stadhouder van zowel de noordelijke als de zuidelijke gewesten. Het doel is een einde te maken aan de oorlogen, al wordt de godsdienstkwestie niet op gelost. Voor Holland en Zeeland wordt bepaald dat alleen het calvinisme wordt toegestaan, maar dat de zittende besturen niet vervolgd mogen worden. Bij de overdracht van de stad Haarlem wordt Sebastiaen Craenhals samen met de burgemeester Gijsbrecht van Nes en de bisschop Godfridus van Mierlo op 16 januari 1577 gemachtigd om Satisfactie van Veere 1577: Accoordt ende verdrach ghemaeckt ende besloten op het overleveren vander stadt Haerlem tusschen de Prince van Oraingien, Grave van Nassou etc, met de Staten van Hollant ter eenre, ende den eersame Godefridus van Mirle, bisschop van Haerlem mitsgaders joncheer Sebastiaen Craenhals Schoudt, en M. Gijsbrecht van Nesse burgemeester der voors. stede ter andere zyde, ghedaen den XXII Januarij anno MDLXXVII. Met het wapen van koning Filips II. Noord-Hollands Archief, inventarisnummer 15470. namens het Spaanse kamp te onderhandelen met Willem van Oranje en de Staten van Holland. Vijf dagen later wordt het verdrag, de Satisfactie van Veere, onderte kend. Bijzonder aan de overeenkomst is dat het openbare rooms-katholieke geloof blijft toegestaan en dat degenen die rooms-katholieken schade berokkenen, benadelen of tegenwerken, streng zullen worden gestraft. In Haarlem krijgen de gereformeerden de Onze Lieve Vrouwekapel op Bakenesse om hun godsdienst uit te oefenen. Beide partijen beloven elkaar met rust te laten. Met deze bepa ling wordt de rooms-katholieke infrastructuur van gees telijken gehandhaafd. Dit is dus een uitzondering op wat voor de andere steden in Holland en Zeeland geldt. De godsdienstvrede blijft in Haarlem tot 1581 gehandhaafd. Met de Pacificatie van Gent gaat het baljuwschap van Bergen direct over van Sebastiaen Craenhals naar Willem Sonnenberch, die dit tot 1582 blijft uitoefenen, evenals het baljuw- en rentmeesterschap over de goederen van Brederode voor de erfgenamen. Na de Satisfactie van Veere wordt Craenhals door Willem van Oranje voor vier jaar aangesteld als baljuw en schout van Haarlem. Deze functies zal hij bekleden tot zijn dood later dat jaar. Wil lem van Oranje schrijft in de commissiebrief aan Sebas tiaen Craenhals dat hij 'vollen geinformeert sijnde van de staet qualiteyt, vromicheyt, verstandigheyt en getrouwigheyt van den bovengenoemden joncheer Sebastiaen Craenhals' Met de onderhandeling en de uiteindelijke overdracht van Haarlem komt Amsterdam alleen te staan. De stad zal een jaar later (8 februari 1578) overgaan. Begin 1577 wordt Sebastiaen Craenhals benoemd tot landdrost van Kennemerland en dragen de Staten van Holland en Zeeland hem in deze functie op om het platte land te zuiveren van deserteurs, vagebonden en anderen die het platteland onveilig maken. Onder deze mensen wordt hij Roode-Roede (rode roe) genoemd. Hij krijgt zes paarden en tien schutters tot zijn beschikking. De moord Eind juli 1577 wordt Sebastiaen vermoord. Volgens Tryn Jans Oly (1585-1651), die in de Levens der Maechden onder andere de levensloop van Sebastiaens familie beschreef, op Sint-Annadag (26 juli 1577). Zij verhaalt dat dochter Clara over de moord een visioen heeft gehad op het buiten in Bergen toen ze daar overnachtte, en dit met haar vader deelde. Hij heeft daarop zijn buiten gemeden en verbleef in Haarlem. Toch moest hij erop uit en is toen door wel honderd man overvallen toen hij in de och tend de boomgaard (van huize Cranenbergh) in liep. Het personeel is direct gevlucht. De overvallers bonden hem aan een boom en 'doorschoten' hem met vele wonden gelijk als de Heilige Sebastiaen. Of de moord werkelijk zo is gegaan is de vraag, aangezien dit geschreven is vanuit het oogpunt van de onderdrukte katholieke kant, waarbij Sebastiaen Craenhals wordt gezien als een martelaar gelij kend op de Heilige Sebastiaan. /J ^ffWÏIE m m UWiïtHTJf

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2019 | | pagina 12