9
JAN ROGGEVEEN, EEN TOEGEWIJD BERGENAAR
Harmonieus
Roggeveen was van mening dat Bergen zijn dorpse
karakter moest bewaren. Woningen moesten zoveel
mogelijk harmonieus worden ingepast in hun omgeving.
Dus geen grote, megalomane panden, geen stadse
stoepen, maar grasbermen en straten met veel groen en
bomen: het zogenaamde Bergense profiel, dat ook in la
tere woonwijken als de Oranjebuurt en de Kruidenbuurt
wordt toegepast.
Hij heeft dan ook niets op met modernistische blokken
van Het Nieuwe Bouwen. Toch verzet hij zich niet tegen
het realiseren van panden in deze stijl van architect Majella
Cijffers in de Dorpsstraat (de dokterswoning) en aan de
Komlaan, ook al was ook de Adviescommissie der Noord-
hollandsche Gemeenten voor Bouwontwerpen en Uitbrei
dingsplannen, onder voorzitterschap van Wieger Bruin,
zeer gekant tegen deze 'witte-dozenarchitectuur'.
Hotel Nassau-Bergen, ook na verbouwing met oude stijlkenmerken.
In 1939 ontwerpt Roggeveen voor de gemeente een
boerderij aan de Kerkedijk (tegenwoordig hoek Molen-
weidtje): een laag gebouw met twee halsgevels, een
typische mengvorm van Hollandse Renaissance met
'volkse' elementen. Deze boerderij is nog steeds bij de
gemeente in gebruik.
Naast woningen ontwerpt Roggeveen ook andere bouw
werken. Zijn transformatorhuisjes voor het Gemeentelijk
Energiebedrijf zijn juweeltjes en hebben de tand des tijds
goed doorstaan.
Ook de banken aan het voetpad langs de Eeuwigelaan,
onlangs gerestaureerd, zijn ware kunstwerkjes. In Bergen
aan Zee ontwerpt hij bij hotel Nassau-Bergen een pleintje
met een console waarop een buste van Marie Amalie van
Reenen-Völter staat.
Direct na de oorlog ontwerpt Roggeveen - in het kader
van 'hergebruik oorlogsbuit' - voor het kunstenaarsecht
paar Dirk Hubers en Betty Hubers-Scheuffler een woning,
twee ateliers en een expositieruimte in het door de Duitse
bezetters gebouwde badhuis aan de Sluislaan. In die
expositieruimte is de eerste tentoonstelling van de in 1948
opgerichte COBRA-groep gehouden.
In de Delftse School-stijl ontwerpt hij de villa Cantecleer
(1948) in aan het Spaanschepad en het wooncomplex
Merelhof (eind jaren veertig). Deze stijl is een aangepaste
voortzetting van de Amsterdamse School: weinig versie
ringen maar schoonheid door eenvoud. De stijl wordt ook
wel Nederlandse plattelandsbouw genoemd. De Merelhof,
prachtig gelegen in de groene omgeving, is hét voorbeeld
van de visie van Roggeveen op hoe er in Bergen gebouwd
zou moeten worden.
Bank aan de Eeuwigelaan.
Hotel Nassau-Bergen te Bergen aan Zee is van het rijke
leven van architect Roggeveen het slotakkoord. Hij ont
werpt het na zijn pensioen met architect A.J.F. Hooning
in 1952/1953. Hun bedoeling is een gebouw dat aansluit
bij de kleinschaligheid van Bergen aan Zee. Het is prach
tig gelegen op een hoog duin. Het hotel is ook weer in
Delftse School-stijl: uitsluitend - in dit geval gele - bak
steen, hoge, hellende pannendaken en weinig versierin
gen. De vorm is vooral bepaald door de hotelfunctie. In
de jaren tachtig is er een vleugel aangebouwd en nu, in
2018, dreigt sloop van dit beeldbepalende gebouw. Een
roemloos einde voor een fraaie creatie van een belangrijk
architect.
Vrijwel alle bouwwerken van Jan Roggeveen dragen zijn
'handtekening'. Bij veel woningen in Bergen, maar ook bij
de Van Reenenschool en het hotel Nassau-Bergen kun je
ovale raampjes zien, die zelden of nooit ontbreken in een
door Roggeveen ontworpen gebouw.