9 JAN ROGGEVEEN, EEN TOEGEWIJD BERGENAAR Harmonieus Roggeveen was van mening dat Bergen zijn dorpse karakter moest bewaren. Woningen moesten zoveel mogelijk harmonieus worden ingepast in hun omgeving. Dus geen grote, megalomane panden, geen stadse stoepen, maar grasbermen en straten met veel groen en bomen: het zogenaamde Bergense profiel, dat ook in la tere woonwijken als de Oranjebuurt en de Kruidenbuurt wordt toegepast. Hij heeft dan ook niets op met modernistische blokken van Het Nieuwe Bouwen. Toch verzet hij zich niet tegen het realiseren van panden in deze stijl van architect Majella Cijffers in de Dorpsstraat (de dokterswoning) en aan de Komlaan, ook al was ook de Adviescommissie der Noord- hollandsche Gemeenten voor Bouwontwerpen en Uitbrei dingsplannen, onder voorzitterschap van Wieger Bruin, zeer gekant tegen deze 'witte-dozenarchitectuur'. Hotel Nassau-Bergen, ook na verbouwing met oude stijlkenmerken. In 1939 ontwerpt Roggeveen voor de gemeente een boerderij aan de Kerkedijk (tegenwoordig hoek Molen- weidtje): een laag gebouw met twee halsgevels, een typische mengvorm van Hollandse Renaissance met 'volkse' elementen. Deze boerderij is nog steeds bij de gemeente in gebruik. Naast woningen ontwerpt Roggeveen ook andere bouw werken. Zijn transformatorhuisjes voor het Gemeentelijk Energiebedrijf zijn juweeltjes en hebben de tand des tijds goed doorstaan. Ook de banken aan het voetpad langs de Eeuwigelaan, onlangs gerestaureerd, zijn ware kunstwerkjes. In Bergen aan Zee ontwerpt hij bij hotel Nassau-Bergen een pleintje met een console waarop een buste van Marie Amalie van Reenen-Völter staat. Direct na de oorlog ontwerpt Roggeveen - in het kader van 'hergebruik oorlogsbuit' - voor het kunstenaarsecht paar Dirk Hubers en Betty Hubers-Scheuffler een woning, twee ateliers en een expositieruimte in het door de Duitse bezetters gebouwde badhuis aan de Sluislaan. In die expositieruimte is de eerste tentoonstelling van de in 1948 opgerichte COBRA-groep gehouden. In de Delftse School-stijl ontwerpt hij de villa Cantecleer (1948) in aan het Spaanschepad en het wooncomplex Merelhof (eind jaren veertig). Deze stijl is een aangepaste voortzetting van de Amsterdamse School: weinig versie ringen maar schoonheid door eenvoud. De stijl wordt ook wel Nederlandse plattelandsbouw genoemd. De Merelhof, prachtig gelegen in de groene omgeving, is hét voorbeeld van de visie van Roggeveen op hoe er in Bergen gebouwd zou moeten worden. Bank aan de Eeuwigelaan. Hotel Nassau-Bergen te Bergen aan Zee is van het rijke leven van architect Roggeveen het slotakkoord. Hij ont werpt het na zijn pensioen met architect A.J.F. Hooning in 1952/1953. Hun bedoeling is een gebouw dat aansluit bij de kleinschaligheid van Bergen aan Zee. Het is prach tig gelegen op een hoog duin. Het hotel is ook weer in Delftse School-stijl: uitsluitend - in dit geval gele - bak steen, hoge, hellende pannendaken en weinig versierin gen. De vorm is vooral bepaald door de hotelfunctie. In de jaren tachtig is er een vleugel aangebouwd en nu, in 2018, dreigt sloop van dit beeldbepalende gebouw. Een roemloos einde voor een fraaie creatie van een belangrijk architect. Vrijwel alle bouwwerken van Jan Roggeveen dragen zijn 'handtekening'. Bij veel woningen in Bergen, maar ook bij de Van Reenenschool en het hotel Nassau-Bergen kun je ovale raampjes zien, die zelden of nooit ontbreken in een door Roggeveen ontworpen gebouw.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2018 | | pagina 11