Het Vredeskerkje in Bergen aan honderd jaar jong M 3 1» JOOP BEKIUS EN BERT BUIZER in de ogen van Marie van Reenen-Volter en haar man moest Bergen aan Zee een volwaar dig dorpje worden. in 1918 ontbrak er alleen nog een kerkje. Dat kon niet zo blijven en energiek als zij was ging zij aan de slag. Zo vond op 9 februari 1918 de legging van de eerste steen plaats. Het was, hoewel toen nog niet echt duidelijk, het laatste jaar van de Eerste Wereldoorlog. Het verlangen naar vrede was alom voelbaar. Geheel in lijn met dit verlangen koos Marie van Reenen voor een kerk die niet gebonden was aan één strakke leer of overtuiging, maar voor een kerk die voor iedereen zou openstaan. Zij noemde het 'Een kerkje voor allen, een Vre deskerkje' en besloot om het niet te binden aan één kerkgenootschap. j ,j - 1 i Het Vredeskerkje in de 21ste eeuw. Foto Bert Buizer. Nu, een eeuw later, is het Vredeskerkje in Bergen aan Zee een nog volop levend monument, bruisend van levens kracht. Velen weten het te vinden als trouwlocatie, zomers en met Kerstmis zijn er diensten en regelmatig vinden er concerten plaats. Dit jaar zal het eeuwfeest van het Vre deskerkje worden gevierd. Reden om een aantal aspecten van dit kerkje nader te belichten. Kenmerken Voor het ontwerp tekenden schoonzoon en BEM-directeur H.L. (Henk) baron Taets van Amerongen en de Bergense architect P. Elders. De uitvoering was in handen van de Bergense aannemer Willem Stroomer. Aan de buitenkant vallen onmiddellijk het rieten dak - de enige kerk in Nederland die dat heeft - en de windwijzer met het scheepje op. Het sobere interieur kenmerkt zich door twee Bijbelteksten op de lange wanden, gebrandschil derde ramen ontworpen door G.F. la Croix en de eikenhou ten preekstoel. Het houtsnijwerk van de panelen daarvan is gemaakt door kunstenaars van drie nationaliteiten: de Duitse Lotte Benter, de Belgisch-Nederlandse Albert Ter- mote en de Nederlander Ed Jacobs. Sydney L. Ward, een in Bergen geïnterneerde Engelsman, sneed de smalle tussen- panelen. Daarmee geldt deze kansel als hét symbool van de vredeswens van de stichteres. Opvallend is dat het meest linkse paneel (vanuit de ingang gezien) niet van een gesne den voorstelling is voorzien. In 1925 gaf de Noorse journalist Axel Thorstad in een artikel in het Noorse dagblad Aften- posten een verklaring hiervoor: 'Vlak bij de grenzen van het land donderden de kanonnen en knetterden de machinege weren En in de loop van de jaren kreeg ook Bergen zijn contingent Engelsche, Fransche, Belgische en Duitsche geïnter neerden Zij nam allen onder haar hoede, zich opofferende en onvermoeid Voor haar waren het geen Duitschers, Franschen of Engelschen, slechts ongelukkigen medemenschen, wreed gescheiden van hun huis en van de hunnen Zij (Marie van Reenen, red.) zocht kunstenaars aan om ieder een vak van den preekstoel in de nieuwe kerk te versieren. Met vreugde aanvaardden zij allen deze opdracht Een vijfde vak in den preekstoel, dat nog open staat, had zij voor een Noorsche kunstenaar bestemd. Ik beloofde haar een jaar geleden om haar wensch kenbaar te maken, hetgeen hiermede geschiedt. Misschien dat eens de weg van een Noorsch kunste naar-viking voert langs Bergen en dat deze dan haar wensch vervult Deze kunstenaar is nog niet langs geweest. Verbonden met de familie Van Reenen Het Vredeskerkje is altijd nauw verbonden gebleven met de familie Van Reenen. Het beheer werd in de eerste jaren uitgevoerd in nauwe samenwerking met de N.V. Bouw 7 ft ff 1 i -■ i bfS. crv' p i f'- j iw ri. L f Efm&Ê&r, v v

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2018 | | pagina 9