Dit artikel is gebaseerd op de monografie over Park Meerwijk van E. van Leeuwen en E. Mattie. De auteur, Erik Mattie, is lid is van het bestuur van de Stich ting Behoud Bouwkunst Bergen. De zoektocht naar de Blauwe Vogel, een populair verhaal van Maurice Maeterlinck uit 1911, symboliseert de zoektocht naar geluk, dat uiteindelijk dicht bij huis is te vinden. 6 BERGENSE KRONIEK, APRIL 2018 Drie landhuizen (XII, XIV, XV) aan de Meerweg van architect P. Kra mer, in 1922 afgebrand. Foto net na de bouw gemaakt door Bernard Eilers. Collectie Nederlands Architectuur Instituut, Rotterdam. maken een uitzondering in mijn oogen, zij zijn zeer mooi, doch behooren niet tot de moderne architectuur.' Meerwijk was voor Staal niet zozeer een jeugdzonde als wel een traumatische gebeurtenis. Maar daarmee deed hij zichzelf onrecht aan. Het is evident dat niet alles naar wens ging tijdens de bouw, maar na een eeuw staan de huizen, met uitzondering van die van Kramer, nog fier overeind. De huizen zijn erkend als rijks monument en de waardering voor de Amsterdamse School is in de jaren alleen maar toegenomen. De schok van het nieuwe Staal was zwaar teleurgesteld, Wijdeveld lyrisch, maar er waren veel meer kritieken bij de oplevering van de huizen. De heftige kritieken die loskwamen, positief en negatief, duidden erop dat er echt iets nieuws gaande was. De woe dende reacties op de architectuur gaven een gemoeds toestand weer: 'wanstaltig, ongezond en ziekelijk', maar ook 'gekhuizen' waren de kwalificaties. Daarbij valt op dat de collegiale kritieken milder en beter onderbouwd wa ren dan de scheldkanonnades van de leken. Het journaille realiseerde zich terdege dat in Bergen een nieuwe stro ming in de bouwkunst gepresenteerd werd. Ook al waren de uitingen van de architecten sterk individualistisch van aard, met recht kon gesproken worden van een kraam kamer. Daarbij stelden de diverse auteurs zich de vraag of de nieuwe bouwkunst in Nederland zich, in de betere wereld van na de Eerste Wereldoorlog, in deze richting moest ontwikkelen. De discussie werd, sterk polemisch, mede aangezwengeld door de in 1917 opgerichte Stijl. Deze beweging verafschuwde de artistieke vormwil van de Amsterdamse School. Andere architecten, die later meer de functionalistische kant zouden opgaan, zoals H. Hoste en A. Boeken, waren veel milder in hun beoordeling, maar zagen uiteindelijk geen toekomst in deze nieuwe stroming. De aanstichters van de discussie, Heystee en Staal, waren zich niet bewust van het historische belang van hun pro ject, en evenmin gevleid door alle ophef die was ontstaan over Park Meerwijk. Staals defaitistische attitude in dezen - in plaats van het project te verdedigen als zijnde modern en experimenteel - heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat hem niet de plaats in de Nederlandse architectuurge schiedenis is toegekend die hem toekomt. Het Signaal In de bespreking van de huizen in Park Meerwijk werd door een aantal critici ook aandacht besteed aan de aldaar tentoongestelde schilderijen. Heystee bewonderde een aantal schilders van de expressionistische schildersgroep Het Signaal, een destijds toonaangevende beweging die aan de basis stond van wat later de Bergense School is gaan heten. Het zou een apart artikel vergen om op de be tekenis daarvan nader in te gaan. De huidige staat De overgebleven huizen zijn overwegend in goede staat. Alleen de huizen van Kramer en de bovenste helft van Beukenhoek van Margaret Kropholler zijn door brand verwoest. De Ark, Staals meesterwerk, is voorbeeldig ge restaureerd en ook de andere huizen kunnen ondanks het 'gemarchandeer' bij de bouw nog wel een eeuw mee. Na tuurlijk zijn er aantastingen en helaas zijn er interieuronder delen in de loop der jaren onoordeelkundig gesloopt. Met name de drie geschakelde villa's van Staal aan de Lijtweg zouden een integrale renovatie of zelfs restauratie verdie nen. Maar misschien treuriger is de verwaarlozing van de parkachtige omgeving, waardoor de samenhang tussen de huizen vertroebeld is geraakt. Carports en andere bouw sels, hekken en (te) dichte begroeiing hebben ertoe geleid dat de huizen van elkaar geïsoleerd zijn geraakt en niet meer deel lijken uit te maken van het groene gesamtkunst- werk dat het ooit was. Hopelijk leidt het eeuwfeest ertoe dat de bewoners de handen ineenslaan en gezamenlijk de verrommeling van het groen een halt toeroepen. Bronnen - Eline van Leeuwen en Erik Mattie. Park Meerwijk, Villapark te Bergen, Manifest van de Amsterdamse School. Amsterdam, 2005. - H.Th. Wijdeveld. Het park Meerwijk te Bergen. Wendingen, jaargang 1, nr. 8, augustus 1918. - H.Th. Wijdeveld. Het Signaal. Architectura 24 (1916), pp. 318-320.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2018 | | pagina 8