de stereotiepe vorm, bestaande uit een voorgevel, een achtergevel en twee zijgevels. Een architect diende in Wij- develds optiek niet louter gevels te ontwerpen, maar 'ruim teontsluitingen' waarbij de plattegrond en de gevels een eenheid vormen. De bouwwerken van de Amsterdamse School worden inderdaad dikwijls vergeleken met sculptu ren: geboetseerde vormen, van alle kanten te bewonderen. De huizen werden letterlijk in klei gemodelleerd. Het is opvallend dat Wijdeveld niet zag dat degenen die beschouwd werden als de grote tegenstrevers van de poëtische Amsterdamse Schoolarchitecten, de ogenschijn lijk veel nuchterder aanhangers van het functionalisme, eveneens eenheid tussen plattegrond en gevelontwerp nastreefden. De functionalistische benadering leidde echter tot een diametraal tegenovergesteld beeld: harde witte vlakken tegenover het schilderachtige metselwerk van de Amsterdamse School en platte daken tegenover golvende rieten kappen. En het waren de functionalisten die de Amsterdamse Schoolarchitecten betichtten van het ontwerpen van 'schortjesarchitectuur': loze gevels voor standaardplattegronden. De Amsterdamse Schoolarchi tecten bewezen in Park Meerwijk juist dat de plattegrond niet ondergeschikt was aan de gevel. De functionalisten waren trouwens veel esthetischer dan ze wilden toege ven. Ook zij zochten de Blauwe Vogel* - zoals Wijdeveld het verwoordde - op zoek naar een betere maatschappij, vormgegeven vanuit idealistische principes. Er was niet één avant-garde, er bestonden meer avantgardistische stromingen naast elkaar. De kritiek van Wijdeveld Wijdeveld besprak de ontwerpen van Park Meerwijk met een zekere welwillendheid. Niet in het minst omdat hijzelf gewoonlijk ook tot de Amsterdamse Schoolontwerpers werd gerekend en - vanwege zijn activiteiten voor het tijd schrift Wendingen - ook wel als spreekbuis van de Amster damse School werd gezien. Zijn zwierige vormentaal en typografie - in aansluiting op zijn geschriften - doen qua expressie niet onder voor de meest fantasievolle ontwer pen van De Klerk en Kramer. Daarmee is Wijdeveld nog geen apologeet. Zijn analyse snijdt beslist hout als hij zegt dat La Croix eigenlijk een vreemde eend in de bijt is met zijn sobere hoofdvorm (van de dubbele villa aan Meer wijklaan 4-6) met vier rechte gevelvlakken, beëindigd door een dak. Veel minder expressief dan de andere huizen, met hun ruimte-ontsluitingen. Wat Wijdeveld niet wist, was dat de angel uit het ontwerp van La Croix was gehaald doordat Heystee persoonlijk tegenhield dat de gehele verdieping betegeld zou worden met keramische tegels. De gevels waren niet zozeer bedoeld als driedimensionale vertaling van de vormwil van La Croix, maar als dragers van een kunstzinnige tweedimensionale uiting. Wijdeveld was gecharmeerd van de huizen van Margaret Kropholler Landhuis V en VI (Meezennest en Meerlhuis) van Margareth Krophol ler. Boven: Vooraanzicht van de zuidgevel van landhuis VI. Foto net na de bouw gemaakt door Bernard Eilers. Onder: Ontwerptekeningen. Collectie Nederlands Architectuur Instituut, Rotterdam. en oprecht verheugd dat de eerste vrouwelijke architect was opgestaan. Staal, die als enige het platte dak in de compositie opnam, is in de ogen van Wijdeveld het verst in zijn streven de toekomstige architectuur in een ander vaarwater te doen belanden. En ook dat ziet Wijdeveld goed. Staal zou, samen met Margaret Kropholler, als enige bewegen naar een meer functionalistische architectuur, waarbij elementen uit zijn vroegere periodes zeker niet geheel verdwenen. Staal distantieerde zich echter al tijdens de bouw volledig van Park Meerwijk omdat hij zich niet kon vinden in de uit voering van het plan. Wijdeveld wist van de wrok van Staal en stelde in zijn artikel dat Staal het hoogste verlangde, maar het minst slaagde. En dat La Croix, de meest conven tionele, het minst wilde en waarschijnlijk daarom het best slaagde. Verder was Wijdeveld positief te spreken over de interieurs van Blaauw en vooral over de drie (in 1922 4 BERGENSE KRONIEK, APRIL 2018

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2018 | | pagina 6