21 lang geweest zijn als zij het nuttig gevonden had. Wanneer de ANWB in 1918 met een voorstel komt voor twee fietspaden van Bergen naar Bergen aan Zee (zie de afgebeelde kaart), stuit dat op grote bezwaren bij de familie Van Reenen. In het ontwerp loopt het ene pad door de duinen, van de Sparrenlaan naar het Koloniehuis, het andere loopt van de Eeuwigelaan via De Franschman langs de Zeeweg naar hotel Nassau-Bergen. De Van Reenens zijn echter bang dat 'ongewenste elemen ten' als zigeuners, bedelaars en 'venters van minderwaar dige artikelen' naar de badplaats komen. Ook C.F. (Frits) Zeiler, voorzitter van VVV-Bergen en direc teur van hotel Nassau-Bergen, heeft al meerdere keren op het belang van een fietspad naar zee gewezen: op de Zeeweg is sprake van buitengewoon druk fietsverkeer. Auto's moeten uitwijken, waardoor de bermen te lijden hebben. Rijwielpadvereniging Noord-Kennemerland Op 28 april 1920 wordt op initiatief van de VVV-Bergen en de VVV-Schoorl en met ondersteuning van de ANWB de Rijwielpadvereniging Noord-Kennemerland opgericht. Het doel van de vereniging is om in samenwerking met de ANWB de aanleg, het onderhoud en de verbetering van paden en wegen in Noord-Kennemerland te bevorderen of ter hand te nemen. De deelnemende gemeentes zijn Bergen, Schoorl, de Egmonden, Castricum, Heiloo en Alkmaar. In het bestuur zit de burgemeester van Bergen en grootgrondbezitter Jacob van Reenen. Bergense leden van de vereniging zijn o.a. Frits Zeiler, Coen Bogtman Azn, Dirk Klomp en Jan Roggeveen. Er zijn plannen genoeg: verbetering van de Postweg (Schoorl), een fietspad aanleggen van Schoorl naar Camper duin, verbetering van de weg naar Egmond aan Zee en aanpak van de oostelijke berm van de straatweg van Alk maar naar Bergen. Het ideaal van Zeiler is een weg door de duinen van Bergen naar Bergen aan Zee en dan naar Schoorl, ook door de duinen. De gasten zijn in Bergen en Schoorl volgens hem zo snel uitgetoerd, steeds moet men over dezelfde weg. Maar Jacob van Reenen is bang (en veel particuliere grondbezitters met hem) voor verstoring van de ongerepte natuur. Hij zegde echter toe een en ander in de raad van commissarissen van de Bouw Exploitatie Maat schappij Bergen aan Zee (BEM) te bespreken. Van al die plannen is twee jaar later nog niets gerealiseerd. Het provinciebestuur heeft geen belangstelling, de gemeen te Schoorl werkt niet mee, de plannen bij Egmond zijn uitgesteld, Heiloo wil niets weten van een pad door het Heilooërbos en er is nog geen uitzicht op een fietspad naar Bergen aan Zee. Alleen in de gemeente Bergen is er wat voor fietsers gedaan: de aanleg van een fietspad langs de Eeuwigelaan en het geschikt maken van de bermen van de Bergerweg voor fietsers. Maar dat zijn initiatieven van de ge meente en niet van de vereniging. Er gaan zelfs stemmen op de Rijwielpadvereniging maar op te heffen. OP DE FIETS: EEN RONDJE BERGEN, 1886-1927 DEEL 2 Logo van de Rijwielpad vereniging Noord-Kenne- RlJWIELPAD VEREENIGING merland. Bron: Regionaal „NOORD KENNEMERLAND" Archief Alkmaar Eindelijk toestemming In mei 1924, na herhaalde verzoeken van de Rijwielpadver eniging, schrijft Marie van Reenen (zij is president-commissa ris van de BEM) aan ir. De Bruijn van de wegencommissie ANWB: Ik heb mij indertijd met alle macht verzet tegen de uitvoering van dit plan, ten eerste ter wille van het onderhoud der duinen dat kostbaarder wordt naar mate het aantal bezoe kers toeneemt, ten tweede ter wille van het behoud van het natuurschoon, vooral van de zeldzame duinflora die langzaam maar zeker verdwijnt dankzij de plukgrage wandelaars en ten derde ter wille van de onderhoudskosten van dit te maken pad, en de onzekerheid wie deze zoude moeten dragen. Zij ziet echter ook wel in dat door het steeds maar toenemende aantal wielrijders de behoefte aan een fietspad groter wordt en vervolgt haar brief met: Ofschoon de vroeger geopperde bezwaren van onze Maatschappij blijven bestaan, heb ik gemeend, in het belang van het Algemeen mij niet meer te mogen verzetten tegen uw plan. In dezelfde brief schrijft zij dat aan de ANWB of aan de Rijwielpadvereniging vergunning zal worden verleend voor een fietspad door de duinen, noordelijk van de tramlijn. Voor eigen rekening zal de BEM een rijwielpad aanleggen langs de Zeeweg vanaf De Franschman tot aan de Uilenvan- gersweg. De formuleringen van Marie van Reenen zijn voorzichtig en dezelfde voorzichtige formuleringen komen terug in een brief van Jacob van Reenen aan de Rijwielpad vereniging Noord-Kennemerland. In november 1924 schrijft hij dat de BEM zich in principe heeft neergelegd bij een rijwielpad langs de bestaande Zeeweg met behoud van alle rechten voor zijn Maatschappij. Ook is de BEM bereid toestemming te verlenen voor een fietspad ten noorden van de tramlijn. Zijn voorstel voor het pad volgt min of meer het huidige fietspad, dat begint ter hoogte van de Buerweg, over de Eeuwigelaan de duinen in gaat, vervolgens de spoorbaan en de Uilenvangersweg kruist en uitkomt in Bergen aan Zee. Later, schrijft hij, kan het rijwielpad doorgetrokken worden langs de Uilenvangers weg en de Zwarteweg, tot op het punt waar de Breelaan aansluit op de weg naar Schoorl (bij Duinvermaak). Het zal nog tot 1926 duren voordat er uiteindelijk toestem ming komt voor een rijwielpad, maar dan alleen langs de Zeeweg. Het fietspad door de duinen, zo gewenst door de Rijwielpadvereniging, de VVV en de ANWB, gaat definitief

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2017 | | pagina 23