20 BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2017 Fietsers en wandelaars bij café-logement Duinzicht aan de Herenweg, op 't Woud. Foto A.J. Bonda, datering 1914, collectie Regionaal Archief Alkmaar De Eeuwigelaan met fietspad. De behoefte aan een tweede rijwielpad is nog in geen velden of wegen te bekennen. Foto A.J Bonda, datering 1926, collectie Regionaal Archief Alkmaar afgestaan. De praktische uitvoering geschiedde door de firma Min en in 1921 werd het fietspad in gebruik genomen. Toeristen beklaagden zich in die jaren al bij de ANWB over de beperkte fietsmogelijkheden in Bergen en Schoorl: langs de hoofdwegen waren weliswaar fietspaadjes aangelegd, maar deze waren door zand en stenen meestal onbruikbaar en de straatwegen waren op veel plaatsen hobbelig. De VVV-Bergen was uiteraard sterk voor betere fietsmogelijkhe den voor de gasten en op eigen initiatief zorgde zij in 1923 voor de aanleg van een fietspad langs de Studler van Surcklaan (achter de bomen, nu voetpad) en de Sluislaan. Het pad gaf via de Mosselenbuurt aansluiting op het fietspad langs de Eeuwigelaan. Het fietspad langs de Hoflaan dateert pas van 1933. Sinds 2011 is dit fietspad een voetpad en werd de Hoflaan een 'fietsstraat'. Zee en de oprichting van de Rijwielpadvereniging Noord- Kennemerland is die invloed bijzonder groot geweest. Baron Van Tuyll van Serooskerken van de Algemene Neder landse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, de overkoe pelende organisatie van VVV's, vraagt het hoofdbestuur van de ANWB al in 1917 werk te maken van een fietspad naar Bergen aan Zee. Hij kent Marie van Reenen-Völter persoon lijk en wil haar wel schrijven. De beide belangenorganisaties hebben natuurlijk een gemeenschappelijk belang: de bevordering van het toerisme. Van Tuyll van Serooskerken ziet zelfs mogelijkheden vluchtelingen en geïnterneerde Duitse soldaten in te schakelen bij de aanleg van het fiets pad. Het Bondsbestuur wil graag een fietspad naar zee, maar vermoedt dat Marie van Reenen Bergen aan Zee 'deftig' wil houden. Volgens het bestuur zou het pad er al Fietspad naar zee: een eerste poging Vanaf de oprichting (1883) heeft de ANWB zich actief ingezet voor betere wegen en de aanleg van fietspaden. De Bond lobbyde op een voorzichtige, tactische manier en had goede contacten met de bestuurlijke en adellijke klasse in Nederland. Vaak kende men elkaar persoonlijk en kwam men elkaar tegen in Den Haag. Bij de aanleg van het fietspad naar Bergen aan Kaart van de twee door de ANWB in 1918 geplande tracés voor een rijwielpad .M) W van Bergen naar Bergen aan Zee. Collectie Frits David Zeiler g.gkTO.33. CO.e.^e-w J'VyWHyU) 'J Vg,. -V .„YV d VV tvi WWd TÖ -1 XKXXXXXX QvtivOfl' CH-O-4-civ. MIS«-..IS13-. SJLoJL.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2017 | | pagina 22