20
BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2017
Fietsers en wandelaars bij café-logement Duinzicht aan de
Herenweg, op 't Woud. Foto A.J. Bonda, datering 1914, collectie
Regionaal Archief Alkmaar
De Eeuwigelaan met fietspad. De behoefte aan een tweede rijwielpad
is nog in geen velden of wegen te bekennen. Foto A.J Bonda,
datering 1926, collectie Regionaal Archief Alkmaar
afgestaan. De praktische uitvoering geschiedde door de
firma Min en in 1921 werd het fietspad in gebruik genomen.
Toeristen beklaagden zich in die jaren al bij de ANWB over
de beperkte fietsmogelijkheden in Bergen en Schoorl: langs
de hoofdwegen waren weliswaar fietspaadjes aangelegd,
maar deze waren door zand en stenen meestal onbruikbaar
en de straatwegen waren op veel plaatsen hobbelig. De
VVV-Bergen was uiteraard sterk voor betere fietsmogelijkhe
den voor de gasten en op eigen initiatief zorgde zij in 1923
voor de aanleg van een fietspad langs de Studler van
Surcklaan (achter de bomen, nu voetpad) en de Sluislaan.
Het pad gaf via de Mosselenbuurt aansluiting op het
fietspad langs de Eeuwigelaan.
Het fietspad langs de Hoflaan dateert pas van 1933. Sinds
2011 is dit fietspad een voetpad en werd de Hoflaan een
'fietsstraat'.
Zee en de oprichting van de Rijwielpadvereniging Noord-
Kennemerland is die invloed bijzonder groot geweest.
Baron Van Tuyll van Serooskerken van de Algemene Neder
landse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, de overkoe
pelende organisatie van VVV's, vraagt het hoofdbestuur van
de ANWB al in 1917 werk te maken van een fietspad naar
Bergen aan Zee. Hij kent Marie van Reenen-Völter persoon
lijk en wil haar wel schrijven. De beide belangenorganisaties
hebben natuurlijk een gemeenschappelijk belang: de
bevordering van het toerisme. Van Tuyll van Serooskerken
ziet zelfs mogelijkheden vluchtelingen en geïnterneerde
Duitse soldaten in te schakelen bij de aanleg van het fiets
pad. Het Bondsbestuur wil graag een fietspad naar zee,
maar vermoedt dat Marie van Reenen Bergen aan Zee
'deftig' wil houden. Volgens het bestuur zou het pad er al
Fietspad naar zee: een eerste
poging
Vanaf de oprichting (1883) heeft de
ANWB zich actief ingezet voor
betere wegen en de aanleg van
fietspaden. De Bond lobbyde op een
voorzichtige, tactische manier en
had goede contacten met de
bestuurlijke en adellijke klasse in
Nederland. Vaak kende men elkaar
persoonlijk en kwam men elkaar
tegen in Den Haag. Bij de aanleg
van het fietspad naar Bergen aan
Kaart van de twee door de ANWB in 1918
geplande tracés voor een rijwielpad .M) W
van Bergen naar Bergen aan Zee.
Collectie Frits David Zeiler
g.gkTO.33.
CO.e.^e-w J'VyWHyU) 'J Vg,.
-V .„YV d VV tvi WWd TÖ -1
XKXXXXXX QvtivOfl'
CH-O-4-civ.
MIS«-..IS13-.
SJLoJL.