30 BERGENAREN EN DE TWEEDE WERELDOORLOG Vliegveld Bergen voorgoed onbruikbaar Om het voor hun vliegtuigen hoogst gevaarlijke Vlieg veld Bergen voorgoed uit te schakelen, besloten de geallieerden dit, na hun zeven eerdere luchtaanval len, zwaar te bombarderen. Op 4 mei 1944 voerden 48 Amerikaanse Boeings ('vliegende forten') met ruim 110 ton bommen een vernietigende aanval uit. Twee burgerwerknemers kwamen daarbij om het leven. Het waren Willem Gieling uit Bergen, 40 jaar, grondwerker en vader van elf kinderen, en Jacob Slooten uit Koe dijk, 46 jaar, chauffeur en vader van twee kinderen. Verder werden er geen slachtoffers geteld. Op 6 juni 1944 (D-day, de geallieerde landing in Normandië) maakten de Duitsers de startbanen met springstoffen definitief onbruikbaar. De aanvallen op de geallieerde armada's werden voortaan vanaf het Vliegveld Leeuwarden uitgevoerd, onder andere met nachtjagers. Het in Bergen, Bergen aan Zee en wijde omtrek opgestelde afweergeschut, zou echter nog bijna een jaar zeer actief blijven. Vanaf 2 mei 1945 bewees het terrein van het ver woeste Vliegveld Bergen uitstekende diensten voor de geallieerde voedseldroppings (Operatie Manna). Medewerkers van Rode Kruis, politie en PTT verzamel den op het enorme terrein ruim 110 ton aan 12.400 voedselpakketten (verpakt in o.a. Britse postzakken) ten behoeve van de Alkmaarders en de bewoners van de regio. luchtgevechten met Duitse jagers, afkomstig van de geco- ordineerd opererende vliegvelden van Bergen en Leeuwar den. De bezetter was onophoudelijk de aangevallen partij, die zich met alle mogelijke militaire middelen verdedigde. De eerste oorlogsjaren gingen er nog betrekkelijk weinig geallieerde toestellen verloren. Dat veranderde sterk in 1942-'44, toen luchtvloten van honderden Amerikaanse en Engelse bommenwerpers, beschermd door jachtvlieg tuigen, dag en nacht overvlogen. Op de heenvlucht naar hun Duitse aanvalsdoelen werden er al verscheidene bo ven West-Nederland onderschept en neergehaald. Veel vaker gebeurde dit als de aangeschoten, soms brandende, toestellen onbeschermd naar hun Engelse thuisbasis te rugvlogen. Omdat er boven het IJsselmeer relatief weinig luchtafweer was, lag de voorgeschreven vliegroute naar en van Duitsland over de kuststrook Bergen-Egmond. Bio- Vakantieoord en de Egmondse vuurtoren dienden daarbij als oriëntatiepunten. Het vliegen op deze route had tal rijke, tragische gevolgen. Zo werden er tijdens de oorlog door de jachtvliegtuigen en het luchtafweergeschut van het Vliegveld Bergen ruim 90 machines, dikwijls met een meerkoppige bemanning, neergehaald. Geallieerde graven met persoonsgegevens op withouten borden, die aan paaltjes bevestigd zijn. Het zijn na de oorlog de eerste, nieuwe grafaanduidingen op de nog eenvoudige begraafplaats; omstreeks 1947. Foto: Jos P, Arnhem Dat kostte 220 geallieerden het leven, zo berekenden specialisten op dit gebied; 210 vliegers werden als vermist gerapporteerd, wat opgevat mag worden als omgekomen. Van de overlevende geallieerden werden er ongeveer 70 krijgsgevangen genomen. Acht vliegers konden met be hulp van ondergrondse organisaties veilig worden opge vangen en in het diepste geheim naar Engeland terugke ren. Daarnaast waren er ook talrijke slachtoffers als gevolg van motorische problemen van hun toestel. De met het Vliegveld Bergen verbonden Duitse verliezen bedroegen 14 neergestorte jagers met een aantal omge komen vliegers. Het merendeel van hun stoffelijke over schotten werd, evenals die van de geallieerde slachtoffers, in Bergen begraven. Geallieerde graven Nadat Bergen eveneens werd aangewezen als de centrale begraafplaats van omgekomen geallieerde vliegers en aangespoelde zeelieden, groeide de begraafplaats uit tot een van de grootste in Noord-Holland. Op de geallieerde graven stonden tijdens de oorlog hoge, zwarte borden Bij de geallieerde graven vervangen eenvoudige, witte kruisen met persoonsgegevens de eerdere rechthoekige aanduidingen; omstreeks 1949. Foto: gemeente Bergen/Regionaal Archief Alkmaar

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2017 | | pagina 32