Hij vestigde zich in de Europese meubelhoofdstad Parijs, waar hij zijn naam verfranste tot Pierre Gole. Hij klom op tot meester-meubelmaker en werd vervolgens eigenaar van een meubelmakerij. Goles werkstukken waren zo bij zonder en geliefd, dat de oppermachtige Franse koning hem tot hofleverancier benoemde en talloze, kostbare kabinetten en tafels bij hem bestelde, die onder andere bestemd waren voor zijn gigantische, nieuwgebouwde Paleis van Versailles. Bij het bestuderen van zo'n creatieve en succesrijke am bachtsman als Pierre Gole - bovendien oud-dorpsgenoot - raak je steeds meer in hem geïnteresseerd. Omdat hij ruim 350 jaar geleden leefde en permanent in Parijs vertoefde, is het echter moeilijk hem te leren kennen. Een magistraal werkstuk van zijn hand, uitgevoerd in de uitbundige stijl van de Franse barok, kennen we gelukkig van nabij. Dit danken we aan een anoniem gebleven verzamelaarsecht paar, dat in 2014 een kunstkabinet van Pierre Gole aan het Stedelijk Museum Alkmaar schonk. Naast het Alkmaarse museum bezit in Nederland alleen het Rijksmuseum in Am sterdam Gole-kabinetten; alle andere meubelstukken van Gole bevinden zich buiten Nederland. - T.H. Lunsingh Scheurleer. Pierre Gole in volle glorie in het Rijksmuseum. Bulletin van het Rijksmuseum, 41 (1993). 5 ker Pieter Corneliszn. Goolen. Deze heeft zijn geboorte dorp na zijn vrijwillige vertrek in 1643 nooit meer terug gezien. Kabinet pronkstuk in Alkmaar Waarheidsgetrouw vastgelegd Voor een afbeelding van de meester-meubelmaker door zochten we de indringende studie van professor Theo Lunsingh Scheurleer. In diens werk over Pierre Gole zien we afbeeldingen van zijn werkstukken, maar ook van een fragment van het Franse wandtapijt. Bij het vergelijken van Scheurleers beschrijving en de voorstelling op dit gobelin is Gole heel duidelijk te herkennen, zoals zal blijken. De Manufacture Royale des Gobelins was sinds 1662 spe ciaal bestemd voor het uitvoeren van koninklijke opdrach ten. In dit grote gebouw huurden talrijke ambachtslieden hun atelier. Ook Pierre Gole had er een werkplaats. De koning, zeer geïnteresseerd in de door hem bestelde en bekostigde objecten, kwam er graag op inspectie. Een van die koninklijke bezoeken is buitengewoon waarheidsge trouw vastgelegd op het hier afgebeelde, eveneens in de Manufacture geweven, wandtapijt. Topmeubelmakers aan het hof We gaan nu op deze afbeelding naar onze oud-Bergenaar speuren. Recht onder het hierop afgebeelde, grote schil derij sjouwen twee knechten een versierde tafel. Achter de voorste man (met rode werkkiel) steekt een persoon zijn bepruikte hoofd omhoog. Het is naar alle waarschijnlijk heid meester-meubelmaker Pierre Gole (ongeveer 47 jaar), alias Pieter Goolen, die we hier ontdekt hebben. Direct naast hem houdt een jongeman, ook een knecht van hem, demonstratief een met fineerwerk ('marqueterie') verfraai de tafel omhoog. Naast deze blonde medewerker staat de Italiaanse topmeubelmaker Domenico Gucci, die eveneens voor de koning werkzaam is. Het gobelin met Goles beeltenis bevindt zich voor altijd op een ereplaats in het Paleis van Versailles. Gole overlijdt in 1684 te Parijs; zijn nagelaten inventarislijst blijkt voor de onderzoekers later uniek studiemateriaal. Goles talentvolle zoon Corneille (Cornelis Pietersz.) moet Frankrijk in 1685, na de beruchte Herroeping van het Edict van Nantes, als Hugenoot ontvluchten. Hij zet zijn vaders meubelkunst met succes voort aan het Engelse konings hof. Zeker voor de Frans-Hollandse familie Gole geldt hier het bekende vaderlandse gezegde 'zo vader, zo zoon'. Beide meubelmakers mogen we met recht in ere houden. Bronnen: - H. Jellema. Pierre Gole, ébéniste célèbre, né a Bergen (Pays Bas). Bergense Kroniek, jrg. 20 (november 2013), pag. 2-5. - H. Jellema. Meesterwerk van Pierre Gole in Alkmaar. Bergense Kroniek, jrg. 22 (april 2015), pag. 9. r^L., Gobelin, detail

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2016 | | pagina 5