zo actief, levenslustig en onvermoeibaar mens van zo hoge leeftijd ontmoeten. Ongeveer in het begin van de oorlog stond in Het Handels blad het bericht dat Majoor Molders in een luchtgevecht ge sneuveld was. Zijn portret stond erbij. Deze vliegenier had o.a. aan de moordaanval op Guernica in de Spaanse Burgeroorlog deelgenomen. Het portret gaf aanleiding tot het volgende ge dichtje: Jij grijnzend aangezicht met loerend valse oogen, Jij bent een drager der "Kultur". Een godvergeten creatuur, Een wezen zonder mededogen. Ik spuw je mijn verachting na Jij moordenaar van Guernica. 24 BERGENSE KRONIEK, NOVEMBER 2016 In de samenleving Ponstijn was sterk maatschappelijk betrokken en stelde zijn kunstenaarschap in dienst van de samenleving. In 1915 exposeerde hij samen met Gestel en de gevluchte Bel gische kunstschilder Arthur Verbeek in gebouw Heystee te Amsterdam op een tentoonstelling ten bate van de vluchtelingen uit België. Tijdens de watersnoodramp van 1916 in Waterland maakte hij tekeningen om steungelden te verzamelen voor de slachtoffers. Vanaf 1915 was Ponstijn art-director van Frou - een mondain halfmaandelijks periodiek over kunst, muziek, mode en sport. Hij ontwerpt ook affiches en tijdschriftom slagen, onder andere voor Frou Frou, voor het blad Voor God, Koning en Vaderland en voor de programmaboekjes voor concerten. Ter gelegenheid van de herdenking van de Nederlandse bevrijding heeft de gemeente Bergen in 1947 aan de weduwe van president Roosevelt, Winston Churchill, maarschalk Stalin en generaal Eisenhower schilderijen aangeboden, vervaardigd door de Bergense schilders Jan van Herwijnen, Jaap Min, Jan Roggeveen en Jan Ponstijn. De opdracht werd door de kunstenaars pro deo aanvaard. Ponstijn schildert een stolpboerderij, met rond het wapen van Bergen in het Russisch de dank aan het Sowjet-volk voor hun aandeel in onze bevrijding. In 1947 geeft Ponstijn ook lezingen (met lichtbeelden) voor het instituut voor arbeidersontwikkeling over mo derne kunst en over 'Vincent van Gogh als kunstenaar en als mens' in het A.B.B.-gebouw aan de Koningsweg te Alkmaar. Verder schrijft Ponstijn regelmatig in de Bergensche Bad-, Duin-, en Boschbode en brengt hij het boek S.O.S. uit over de vooruitgang en de overbevolking van Nederland. Veel activiteiten dus. Ter gelegenheid van zijn 75ste ver jaardag in 1958 schrijft De Waarheid - waarin veel over hem gepubliceerd wordt - dan ook: Zelden zal men een De pacifist Ponstijn Ponstijn sympathiseerde met het anarchisme en was een overtuigd pacifist. Tijdens de Eerste Wereldoorlog vervaar digde hij, samen met Jan Sluyters, vele tekeningen waarin hij het Duitse militarisme aanklaagde. Zijn sterk sociaal gevoel brengt hem steeds weer in actie. Op het Amster damse Rokin gingen de tekeningen grif van de hand. Samen met Leo Gestel nam hij met zeven tekeningen deel aan een internationale tentoonstelling van anti-Duitse en anti-oorlogs-prentkunst. De jaren twintig van de vorige eeuw vormden een bloei periode van het anarchisme in Nederland. De Russische Revolutie en andere opstanden aan het einde van de Eer ste Wereldoorlog hadden ook hier 'revolutionaire verwach- Ponstijn in zijn atelier, 1958. Collectie Jet Baruch* tingen' gewekt. Er was sprake van een groeiend aantal stakingen en als gevolg van de afkeer van de oorlog nam het aantal dienstweigeraars toe en bloeiden antimilitaristi sche organisaties op. Kunstenaars van eigen bodem, zoals Jan Ponstijn en Jo Voskuil, leverden daaraan hun bijdrage. Tijdens de hongersnood in Rusland (1921) had Ponstijn een groot aandeel in de hulpactie die in ons land gevoerd werd. (De kinderen in de Sovjet-Unie stierven in die dagen van de honger, terwijl in Amerika de locomotieven werden gestookt met graan, schreef hij in een van zijn herinnerings- verhalen.) Later, tijdens het opkomend fascisme, stond hij in de voorste rijen der kunstenaars die de strijd tegen het nazi-gevaar aanbonden. Hij maakte oorlogsprenten en haalde fel uit in het gedicht Guernica. Uit het archief van Ponstijn zelf: Ponstijn protesteerde hevig tegen de boekverbranding door de nazi's. Het kwaad in de wereld van Eerste en Tweede Wereldoorlog, van dood en vernietiging, van fascisme en haat, was hem bekend en deed hem feilloos kiezen. Hij weigerde dan ook lid te worden van de door

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2016 | | pagina 24