21 de Vincent van Goghweg en de korte vleugel aan het Wiertdijkje en is uitgevoerd in een traditionalistische, op landelijke architectuur geïnspireerde bouwstijl, met in het interieur invloed van de Engelse Arts and Crafts Movement. In het grotendeels in oorspronkelijke staat bewaard ge bleven interieur zijn op diverse plaatsen spreuken, (deels) door de kunstenaar zelf vervaardigde tegels en verschil lende familie- en gemeentewapens aangebracht. Het pand is karakteristiek voor het kunstenaarsdorp Bergen en is opgenomen in de lijst van Rijksmonumenten vanwege de culturele, architectuurhistorische en typologische waarde als representant van een atelierwoning, zowel uit- als in wendig uitzonderlijk gaaf, verrijkt met de invloed van Ber- lage en de Amsterdamse school. Opmerkelijk is de door Ponstijn en de kunstenaar Jo Voskuil vervaardigde houten figuratieve sculptuur aan de kopeinde van de uit de gevel uitstekende balkenlaag van het huis. (Geen) Bergense school Ponstijn schilderde voornamelijk stillevens, die zich onder scheiden door technische vaardigheid, groot kleurgevoel en goede compositie. Zijn werk getuigt van impres sionistische stijlkenmerken. Daarnaast heeft hij talrijke voortreffelijke portretten vervaardigd. Zijn werk wordt - althans door Klomp, in zijn boek In en om de Bergensche school - tot de Bergense School gerekend. Maar volgens anderen hoorde Ponstijn zeker niet tot de Bergense school. Hij was lid van Arti et Amicitiae in Amsterdam, van de Vereeniging Sint Lucas en later van het Kunstenaars Centrum Bergen (KCB). In een van zijn herinneringsver- halen zegt Ponstijn zelf over de Bergense School: "Er is helemaal geen Bergense school. Nooit geweest. Een school in de schilderkunst veronderstelt een groep schilders rondom een leermeester, allen met een verwante stijl. Daar kun je hier niet van spreken. Er is en was een kring van schilders in Bergen, maar dan ieder met soms een zeer uiteenlopende eigen stijl. In Amsterdam was een winkel, waarvan de eigenaar in het be gin van de 20ste eeuw foto's van Bergen in zijn etalage zette, omdat hij het daar zo mooi vond. En zo zijn Tjipke Visser, Filarski, Colnot, Weyand, Gestel, Sluyters en ikzelf in Bergen beland. Toorop, Van Blaaderen en Gestel waren de eersten die in het nog woeste gebied tussen 'Binnen' en 'Zee' hun huizen bouwden. Zoals Amsterdammers zich in Laren nestelden, zijn zij als vogels aan de buitenrand van Bergen neergestreken." Exposities en reacties Ponstijn exposeerde regelmatig en van veel exposities zijn nog aankondigingen en recensies te vinden. In 1906 expo seert Ponstijn op de jubileumtentoonstelling van werken van oud-leerlingen der beide museumscholen in het Ste- De Bergense schildersbent bij het huis van Entken, met o.a Leo Gestel en Jan Ponstijn. Zittend vooraan de dochter van Jan Ponstijn: Mimi Ponstijn (met vlechten). Collectie Jet Baruch*

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2016 | | pagina 21