Daarnaast heeft Leijen in Bergen gewerkt als gemeente architect en opzichter. In die functie beoordeelde hij ingekomen bouwaanvragen op de op dat moment geldende bouwverordening. Ook is hij tweede secretaris, later penningmeester, ge weest van de VVV-Bergen, waarvoor hij ook het pand aan de Oude Prinsweg 25 heeft ontworpen (afbeelding 3, tegenwoordig een galerie). Inmiddels was Jan Leijen op 43-jarige leeftijd in Alk maar getrouwd met de 21-jarige Liesbeth (Lies) Winkel. Het echtpaar kreeg één zoon, Cornelis Johannes Marie (Kees). Leijen bleef tot in de Tweede Wereldoorlog in Bergen, maar vertrok vanwege de evacuatie in 1941 naar Eind hoven. Daar kreeg Leijen veel opdrachten voor het restaureren van kerken, zowel in Eindhoven als in de omgeving. Al in de jaren dertig had Leijen een samenwerkingsver band opgezet met de architect Van Rythoven in Ooster hout (NB) onder de naam Architectenbureau Leijen Van Rythoven. Na zijn evacuatie naar Noord-Brabant heeft hij er tot zijn dood zijn beroep uitgeoefend. Architectonische kenmerken De bouwwerken van Jan Leijen zijn te herkennen aan diverse architectonische stijlkenmerken. Hij had zich diverse bouwstijlen eigen gemaakt en schuwde niet om verschillende stijlen met elkaar te combineren. Zo zijn (combinaties van) gotiek, jugendstil, de Amsterdamse School en het Nieuwe Bouwen in de door hem ontwor pen bouwwerken terug te vinden. Aan deze combinatie van stijlen zijn de door hem ontworpen panden vaak goed te herkennen. Daarnaast gebruikte Leijen enkele kenmerkende details. Het kenmerk dat hij het meest gebruikte, zijn 'architec tonische handtekening', is een gekantelde ruitvorm ('wybertje') in de gevels van de door hem ontworpen gebouwen. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar in de top van de gevel van restaurant Duinvermaak aan de Breelaan, in de vier-onder-een-kap-herenhuizen aan de Karel de Grotelaan 11 t/m 17 en in het twee-onder-een-kap- horecapand aan de Oude Prinsweg 5 en 7. Zie ook af beelding 2 van café Rust Wat. Voor deze 'handtekening' gebruikte de architect vaak eenvoudigweg de in de gevels toegepaste bakstenen, met daarin verwerkt een witte ruit van kalkzandsteen. Een vroegere variant was een ruit uitgevoerd in baksteen. Deze is onder andere terug te vinden in de woning aan de Karel de Grotelaan 40 en in zijn eigen huis aan de Kleine Dorpsstraat 11. Ook in de gevel van het voormalige pension Zonneheu- vel, Kastanjelaan 9, is een ruitvorm verwerkt, maar het is niet zeker of dit pand door Jan Leijen is ontworpen, om dat de bouwtekeningen van dit pand niet beschikbaar zijn. Collega-architecten hebben in dezelfde periode namelijk ook wel ruitvormige patronen in gevels ver werkt, al zijn deze vaak anders qua vormgeving - vaak uitbundiger en uitgevoerd met andere materialen zoals tegels. (Een mooi voorbeeld hiervan is verwerkt in de zij gevel van Sint Antoniusstraat 12.) Jan Leijen zelf heeft in enkele gevallen het wybertje een iets sierlijker vorm ge geven. Een fraai voorbeeld hiervan is te zien in de top gevel van de villa aan de Ruïnelaan 34 en was voorheen te vinden in de uitspanning Rust Wat aan de Bergerweg (zie afbeelding 2). Een ander kenmerk dat Jan Leijen in zijn gevels verwerk te, is het gekantelde, decoratieve metselwerk - een ele ment dat voortkomt uit de Amsterdamse Schoolperiode. Twee mooie voorbeelden hiervan zijn te zien in de gevel van het woon-winkelpand aan de Dorpsstraat 21 (momen teel drukkerij van René Kuijs) en de woning aan Dorps straat 32. Ook het toepassen van vakwerk in de topgevels en als sierlijke rand onder de dakgoot is een kenmerk in Leijens ontwerpen. Deze zien we bijvoorbeeld in de woning aan de Karel de Grotelaan 16, de villa aan de Herenweg 25 en in zijn, in omstreeks 1987 gesloopte, eerste woning 'tSonnehuys aan de Karel de Grotelaan 29 (zie afbeel ding 9). Het samengestelde dak is een ander kenmerk dat regel matig terugkeert in zijn ontwerpen. Hierbij worden twee daktypes gecombineerd, namelijk aan de straatzijde een zadeldak, dat dan verder naar achteren overgaat in een plat dak (bijv. bij Karel de Grotelaan 40 en Oude Prins- weg 5 en 7). In zijn beginperiode als architect was Leijen een van de weinigen die kalkzandsteen in zijn ontwerpen toepaste. De kalkzandstenen werden gefabriceerd in de fabriek van de firma August Maschmeijer aan de Kogendijk. Dit materiaal verwerkte hij in 'tSonnehuys (zie afbeelding 9) en in het herenhuis aan de Dorpsstraat 29. Ook ver werkte Leijen in opdracht persoonlijke kenmerken van opdrachtgevers in het ontwerp. Bij een tweetal panden is dit terug te zien in de roeden van de ramen. In een bovenraam van het vroegere VVV-gebouw aan de Oude Prinsweg 25 zijn de letters 'VVV' als roedeverdeling ver werkt (zie afbeelding 3). Boven de dubbele tuindeuren van de woning aan de Sint Antoniusstraat 27 zijn beide letters H van de opdrachtgevers - de hoofdonderwijzer Haakman en zijn vrouw, met meisjesnaam Hilckman - verwerkt. In zijn ontwerp voor het Retraitehuis aan de Loudelsweg heeft de architect als inspiratie voor de plattegrond een liggende persoon gebruikt. Daarbij is de klokkentoren op een dusdanige plaats gepositioneerd, dat de per soon wel een man moet uitbeelden (zie afbeelding 11). 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2016 | | pagina 13