Glijden aan Zee (met de duinslee naar benee)
Iets nieuws voor de duinen.
Glijbaan te Bergen aan Zee
"Nu reeds beroemd in heel den omtrek, de Berg-aan-Zeesche
duinslee, waarin men, van een hoog duin af, langs een smalle
glijbaan, die al de golvingen van het duin volgt, een verrukkelij-
ken tocht naar beneden maakt(De Telegraaf 5 juli 1909)
Na den glorieosen openingsrit der nieuwe
tramlijn Bergen-Bergen aan Zee ie de eer»te
.rutschbaan" in Holland*» blonde duinen in
tegenwoordigheid ran de autoriteiten der
H. IJ. S. M. en de verdere genoodigden der
familie Yan Reenen, beproefd eogebleken
uitermate te voldoen.
Dit vermaak gaat biykens de opgedane
ervaringen een goede toekomst tegemoet en
verschaft thans te Bergen aan Zee voorden
pr^s van 3 cent», te voldaan aan den bad
meester, zoowel den beoefenaars als toe
schouwers de meeat genoeglijke oogcnblikken.
Bij de ingebruikneming van de duinsleebaan verschenen
artikelen in diverse dagbladen. Een artikeltje in De Telegraaf
vertelt over de ervaring: rrrtsch, daar ga je, daar glij je, met je
neus vooruit in de frissche zeelucht Aangenaam, volstrekt
niet zenuwschokkend. Een sport, een genot
In de Gids voor Bergen en Bergen aan Zee staat over de
attractie: Zuidwaarts van het Parnassiapark een populaire
vermakelijkheid dat de aandacht vraagt: De glijbaan. Deze
glijbaan van den hoogen duintop naar het strand werd in 1909
gemaakt in navolging van een dergelijke vermakelijkheid aan
de Belgische kust. Met de morgentrein naar Bergen aan
Zee, strand, glijbaan, Parnassiapark, Julianaduin, Russenduin.
Terug wandelen of per spoor naar de Franschman of terug per
spoor tot Bergen.
24
PIM VAN DER WERF
Ansichtkaart van de 'glijbaan' te Bergen
aan Zee in 1909. Rechts is de trap te zien,
in het midden de sleebaan en links de
rail waarlangs de sleetjes weer omhoog
werden getakeld. Collectie auteur
Vanaf de eerste aanleg en de gestage groei vanaf 1906
kwam het toerisme in Bergen aan Zee in het eerste kwart
van de vorige eeuw snel op gang, zeker toen op 24 juni
1909 de trambaan van Bergen-Binnen naar Bergen aan Zee
in gebruik werd genomen. Bergen aan Zee was vooral ge
liefd vanwege het prachtige strand en duinen. Maar men
wilde de toeristen meer bieden, en liefst in het dorp zelf.
Daarom was er een attractie aangelegd: een duinsleebaan,
in navolging van 'een dergelijke vermakelijkheid' aan de
Belgische kust. Deze strandattractie, ook wel aangeduid als
glijbaan, bevond zich ter hoogte van de theekoepel van de
Artikel over de eerste 'rutschbaan' in de Schager Courant, 25 juni 1909
familie Sterken, ten zuiden van het centrum (zie de afge
beelde plattegrond). Tegen betaling van drie cent kon men
met een houten sleetje van het hoge Julianaduin naar bene
den glijden tot wel 40 meter het strand op. De glijbaan werd
op 4 juli 1909 voor publiek geopend, maar was al op 24 juni
door directieleden van HIJSM 'ingewijd' ter gelegenheid van
de opening van het tramtracé Bergen-Bergen aan Zee.
Vanaf 1910 werd het mogelijk de sleetjes over een rail met
behulp van een windas omhoog te brengen. Deze dienst
werd uitgevoerd door Jan Tamis, die tevens badman en
voerman (van badkoetsen) was.
Publiciteit
Goed voorbeeld...
Bergen aan Zee had de eerste aangelegde duinsleebaan in
Nederland. Toen de Egmonders Smit en Groenewoud deze
glijbaan zagen, vonden ze dat ook een goed idee voor Eg-