andere dat deze schepen niet snel varen, maar wel veel lading kunnen bergen: Deze Katten, die men beter Ezels moghte noemen om hare traegheid, is aen te merken dat sij meest rechthoekigh gemaekt werden... Sy syn onder meest plat en worden veel op drooge gronden (droogvallingen) gebruikt De stevens vallen (hellen) weinigh, en sulks om de ruimen des te grooter te doen syn.De masten syn klein en licht. Sy stryken het seil omlaegh, voeren geen marssen, en wienigh volkSy gaen niet boven 4 of 5 voet diep. Haer besaen is van maeksel als op Binnenlandts-vaerders (binnenschepen)...Sy syn slechte zee bouwers maer laden veel. 17 De naam 'kat' zou afgeleid zijn van de steilgaande ronde boeg, die aan een kattenkop doet denken. Het waren kust vaarders of coasters, zoals dat tegenwoordig heet, veelal gebruikt voor de Oostzeehandel, waarbij granen en hout de voornaamste lading vormden. Later evolueerden zij tot een solidere vorm en uitvoering zodat ook een verre reis naar de Oost kon worden gemaakt om daar vervolgens als kust vaarder te worden ingezet. Het was gebruikelijk dat de VOC-kamers Amsterdam, Enk huizen en Hoorn (de West-Friese Kamers) driemaal per jaar - met Kerstmis, met Pasen en in September - een vloot onder leiding van een commandeur naar de Oost zonden. De schepen verzamelden zich op de rede van Texel, wach tend op een gunstige wind om uit te varen. Ook werden hier de watervaten gevuld. Het Texelse water, dat uit de Weeskamerputten kwam, was lang houdbaar door het hoge ijzergehalte. Dit was belangrijk voor de lange reis. Uit de inkomsten van deze waterleveranties werden de Texelse weeskinderen onderhouden. Reizen van Huys te Bergen Op de VOC-site is te lezen dat Huys te Bergen op 2 sep tember 1674 vertrok met de bestemming Colombo (op Ceylon) om daar na één jaar en vijf maanden op 3 februari 1676 eindelijk aan te komen. Onderweg werd op 26 februa ri 1675 de Tafelbaai bij Kaapstad aangedaan, om de mond en drinkwatervoorraden aan te vullen. Na vijf weken werd het anker gelicht om ten slotte na acht maanden aan te komen in Galle (1), de versterkte vestiging van de VOC op de zuidpunt van Ceylon. Het belangrijkste exportproduct van deze haven was kaneel, doch er werden daarnaast on der andere ook parels en zelfs olifanten ingeladen ('Zal ik ze inpakken of neemt u ze zo mee?'). Dan vertelt de niet vol ledige reisinformatie verder dat Bengalen (aan de Ganges- monding) (2) is aangedaan om vervolgens op 9 maart 1683 uiteindelijk aan te komen in de verzamelhaven Batavia (3). Na zes maanden vertrekt het schip weer met bestemming Suratte (4), aan de Golf van Cambay (benoorden Bombay), om uiteindelijk op 1 mei 1685 weer in Batavia terug te ke ren. Op 5 juni 1685 wordt het anker gelicht, wederom met de bestemming Bengalen. Hier wordt in 1686 het katschip Huys te Bergen, dat de naam van onze Heerlijkheid over de wereldzeeën voor de VOC-kamer Hoorn heeft uitgedragen, na twaalf jaar dienst verband 'opgelegd' (afgetuigd en buiten gebruik gesteld) en het zal daar uiteindelijk gesloopt zijn. De spelling was waarschijnlijk Huys en/of Huijs. Voor de meeste scheeps namen van de VOC-schepen geldt dat er meerdere schrijfwijzen werden gehanteerd en door elkaar. Om zoeken en terugvinden van schepen op de VOC-site te vergemakkelijken is ervoor gekozen om de scheepsna men op die site in modern Nederlands te schrijven (Huis) Bronnen - Peter van den Berg. Anthony Studler van Zurck, zijn milieu en ambities. In: Een Hof voor een Heer. Bergense Kroniek, Themanummer 11, juni 2014. - Hans Bonke en Katja Bossaers. Heren investeren - De bewindhebbers van de West-Friese Kamers van de VOC. Hoorn, Vereniging Oud Hoorn, 2002. - Joost C. M. Cox. De Heeren van Alkmaar - Regeerders en regenten, vroedschap en raad 1264 - 2005. Alkmaar, Gemeente Alkmaar, 2005. - Maria Smook-Krikke, Barbara Jensen en Jaap Schoen. De Heren en Vrouwen van Bergen. Bergense Kroniek, Themanummer 9, september 2010. - Verzameling van Vier en tachtig Stuks Hollandsche schepen geteekend en in koper gebracht door G. Groenewegen. Rotterdam, J. van den Brink, 1789 (facsimile). - Nicolaas Witsen. Architectura navalis et regimen nauticum Ofte Aaloude en hedendaagsche scheeps-bouw en bestier (2 delen). Amsterdam 1970 (facsimile). - www.vocsite.nl/schepen/detail.html?id=10110 [bekeken 11 maart 2016]. - www.dereedevantexel.nl. itrx a° Detail kaart van Zuid-Oost Azië door Frederick de Wit ca.1662

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2016 | | pagina 19