14 BERGENSE KRONIEK, APRIL 2016 Scheepvaart Op de hoek van de Prins Hendrikkade en de Binnenkant in Amster dam staat het in de Amsterdamse School stijl gebouwde Scheep vaarthuis (thans het Amrath Hotel). Via de hoofdingang komt men in de hal, die toegang geeft tot de monumentale trap, waarboven zich in het dak een glas-in-loodkap bevindt van 106 vierkante meter, in 1915 vervaardigd door Willem Bogtman. Deze gebrandschilderde kap betekende zijn doorbraak als glazenier. De afbeeldingen op de kap zijn geïnspireerd op zeventiende-eeuwse wereldkaarten. Naast de continenten zijn ook de belangrijkste vaarroutes, schepen en wal vissen te zien. Aan het korte eind zijn twaalf kleine panelen geplaatst met daarin de tekens van de dierenriem. Bovenin de kap is de baan afgebeeld die de zon in één jaar aflegt, met aan één zijde de zonne god Helios. Het Scheepvaarthuis is een bezoek meer dan waard, niet alleen van wege de glas-in-loodkap van Bogtman, maar ook vanwege de prach tige Amsterdamse Schoolstijl waarin het gebouw is uitgevoerd. Het gebouw is vrij toegankelijk en bezit een restaurant en bar/lounge. Deel van de kap van het Scheepvaarthuis, met de zonnegod Helios. Foto: Rob Pronk Door het groeiende aantal opdrachten, zowel voor de Nederlandse als voor de buitenlandse markt, werd het atelier aan de Schouwtjeslaan al snel te klein. Met be hulp van een aanzienlijke lening van zijn schoonvader liet Bogtman aan de Zuider Emmakade 45 in Haarlem een nieuw atelier annex woonhuis bouwen, dat hij in mei 1917 in gebruik nam. Het ontwerp was van de Amster damse Schoolarchitect G.F. La Croix, die ook een dub bele villa heeft ontworpen voor Park Meerwijk in Bergen. We zien zijn naam ook op pagina 13 als ontwerper van een van de ramen die Bogtman maakte. Ondanks de moeilijke tijden tijdens de beide wereld oorlogen beleefde het atelier van Willem Bogtman een bloeitijd. Dit succes was grotendeels te danken aan het vakmanschap en de enorme kennis van Willem Bogt man, niet alleen voor wat betreft glas in lood, maar ook buiten dit vakgebied. Zo vervaardigde hij mozaïeken, en maakte hij ontwerpen voor batik, behang, damast, boekomslagen, etc. Op restauratiegebied was Bogtman een autoriteit en vraagbaak voor vele instanties, zoals de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Voor zijn ramen maakte Bogtman gebruik van een groot aantal ontwerpen van eigen hand, maar ook van ont werpen van anderen zoals R.N. Roland Holst, J. Toorop, G. Rueter en L. Boermeester. En uiteraard had hij de ramen niet kunnen maken zonder een team van vakbe kwame medewerkers. Jaap Pronk, Eduard van Bommel, Nico Schrier, Henk de Ru en nog vele anderen hebben eveneens als ontwerper en glasschilder een rol gespeeld in het succes van het glasatelier Bogtman. Andere activiteiten Willem Bogtman was een veelzijdig vakman met een tomeloze energie. Het ontwerpen en vervaardigen van glas in lood mag dan wel de rode draad in zijn leven zijn geweest, zijn passie ging ook uit naar andere vormen van kunst en kunstnijverheid. Zo maakte hij voor de Wereldtentoonstelling Een groot gebrandschilderd paneel van Willem Bogtman in de West-Indië zaal van het Het Curagaosch Museum in Willemstad mag niet onvermeld blijven. Het is de kaart van het Caribisch gebied gemaakt voor de Wereldten toonstelling te New York in 1939. Gebrandschilderde kaart van het Caribisch gebied, gemaakt voor de Wereldtentoonstelling in 1939. Foto Patricia Bracke

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2016 | | pagina 16