12
BERGENSE KRONIEK, APRIL 2016
A. Allebé, tezamen met enkele prominente medestuden
ten zoals Leo Gestel, Huib Luns en Chris Lebeau.
Verhuizing en huwelijk
In 1903 verhuisde Willem Bogtman naar Steenwijk waar
hij was benoemd als leraar schilderen en tekenen aan de
pas opgerichte Ambachtsschool. Hiernaast werkte hij als
ontwerper voor de Eerste Steenwijker Kunst Aardewerk
Fabriek (ESKAF), waaraan ook de beeldhouwer Hildo
Krop verbonden was. Tijdens de voorbereidingen van
een feestelijke optocht te Steenwijk leerde hij zijn latere
vrouw Maria Wicherson kennen. Maria was een dochter
van Dirk Hendrik Wicherson, toenmalig eigenaar van
houtzagerij en houthandel De Eikel gevestigd in Steen-
wijk, die overigens nog steeds bestaat onder de naam
Houthandel Wicherson. Vader Wicherson zou een belang
rijke rol gaan spelen bij de verdere carrière van Willem
Bogtman.
Bogtman verbleef slechts korte tijd in Steenwijk, want in
1905 aanvaardde hij een betrekking als leraar schilderen
en tekenen aan de Ambachtsschool en Avondteken-
school te Haarlem. Zijn geliefde Maria uit Steenwijk bleef
hij trouw: op 29 juli 1909 trouwden zij. Willem en Maria
kregen twee kinderen, Albert en Katharina.
De woning die zij huurden aan de Schouwtjeslaan te
Heemstede (vanaf 1927 behoort deze straat bij Haarlem),
werd in 1912 door schoonvader Wicherson voor hen ge
kocht.
De beginjaren als glazenier
Vermoedelijk gestimuleerd door zijn schoonvader, begon
Willem Bogtman op de benedenverdieping van deze
woning een atelier voor glas in lood en gebrandschilderd
glas. Het bovenhuis deed dienst als woning en teken
afdeling. Wat het vak van glazenier betreft, was Willem
Bogtman autodidact. Door zelfstudie, het bestuderen
van het werk van gevestigde glazeniers en een aangebo
ren talent heeft hij zich dit vak eigen gemaakt.
De eerste jaren als glazenier waren niet eenvoudig; er
was veel concurrentie en Bogtman was nog niet be
kend bij mogelijke opdrachtgevers. Ook hier bood zijn
schoonvader hulp; door diens vele zakelijke relaties
kreeg Bogtman zijn eerste opdrachten.
De eerste opdracht kwam van G. Aberson Fzn. te
Steenwijk, een relatie van schoonvader Wicherson. In
opdracht van Wicherson zelf maakte Bogtman in 1913
een gedenkraam voor het kantoor van de houthandel.
Ook in opdracht van zijn schoonvader maakte Bogtman
een prachtig roosvenster voor de kerk van de Neder
landse Protestantenbond te Steenwijk.
Doorbraak als glazenier
De grote doorbraak kwam toen Willem Bogtman in
1915, via bemiddeling door zijn vriend de beeldhouwer
Hendrik Albertus van den Eijnde, van de architect
Johan Melchior van der Mey de opdracht kreeg om een
overkapping van glas in lood te maken voor het nieuw
De slag van 1799
In 1916 gaf de zakenman August J. Jansen aan
de architecten A.D.N. en J.G. van Gendt op
dracht voor de bouw van villa Russenduin (nu
Huize Glory) te Bergen aan Zee. Willem Bogtman
kreeg de opdracht voor het ontwerpen en maken
van gebrandschilderde glas-in-loodramen voor
deze luxueuze villa, die in 1918 werd opgeleverd.
De ramen werden gemaakt voor een bedrag van
f 1.127,- (omgerekend naar huidige waarde circa
9.000,-). In het trappenhuis vindt men gebrand
schilderde afbeeldingen die de strijd van het
Frans-Bataafse leger tegen de Britten en Russen
in 1799 afbeelden. De ramen zijn vrij ingetogen
qua kleurgebruik; voor de afbeeldingen is voor
namelijk contour- en grisailleverf gebruikt.
Voor de bovenpartijen, de kleine medaillons en
de raampartijen elders in de villa is gekleurde
emailleverf gebruikt.
Deel van een raam in het trappenhuis van Huize Glory,
Bergen aan Zee. Foto: Rob Pronk