12 BERGENSE KRONIEK, APRIL 2016 A. Allebé, tezamen met enkele prominente medestuden ten zoals Leo Gestel, Huib Luns en Chris Lebeau. Verhuizing en huwelijk In 1903 verhuisde Willem Bogtman naar Steenwijk waar hij was benoemd als leraar schilderen en tekenen aan de pas opgerichte Ambachtsschool. Hiernaast werkte hij als ontwerper voor de Eerste Steenwijker Kunst Aardewerk Fabriek (ESKAF), waaraan ook de beeldhouwer Hildo Krop verbonden was. Tijdens de voorbereidingen van een feestelijke optocht te Steenwijk leerde hij zijn latere vrouw Maria Wicherson kennen. Maria was een dochter van Dirk Hendrik Wicherson, toenmalig eigenaar van houtzagerij en houthandel De Eikel gevestigd in Steen- wijk, die overigens nog steeds bestaat onder de naam Houthandel Wicherson. Vader Wicherson zou een belang rijke rol gaan spelen bij de verdere carrière van Willem Bogtman. Bogtman verbleef slechts korte tijd in Steenwijk, want in 1905 aanvaardde hij een betrekking als leraar schilderen en tekenen aan de Ambachtsschool en Avondteken- school te Haarlem. Zijn geliefde Maria uit Steenwijk bleef hij trouw: op 29 juli 1909 trouwden zij. Willem en Maria kregen twee kinderen, Albert en Katharina. De woning die zij huurden aan de Schouwtjeslaan te Heemstede (vanaf 1927 behoort deze straat bij Haarlem), werd in 1912 door schoonvader Wicherson voor hen ge kocht. De beginjaren als glazenier Vermoedelijk gestimuleerd door zijn schoonvader, begon Willem Bogtman op de benedenverdieping van deze woning een atelier voor glas in lood en gebrandschilderd glas. Het bovenhuis deed dienst als woning en teken afdeling. Wat het vak van glazenier betreft, was Willem Bogtman autodidact. Door zelfstudie, het bestuderen van het werk van gevestigde glazeniers en een aangebo ren talent heeft hij zich dit vak eigen gemaakt. De eerste jaren als glazenier waren niet eenvoudig; er was veel concurrentie en Bogtman was nog niet be kend bij mogelijke opdrachtgevers. Ook hier bood zijn schoonvader hulp; door diens vele zakelijke relaties kreeg Bogtman zijn eerste opdrachten. De eerste opdracht kwam van G. Aberson Fzn. te Steenwijk, een relatie van schoonvader Wicherson. In opdracht van Wicherson zelf maakte Bogtman in 1913 een gedenkraam voor het kantoor van de houthandel. Ook in opdracht van zijn schoonvader maakte Bogtman een prachtig roosvenster voor de kerk van de Neder landse Protestantenbond te Steenwijk. Doorbraak als glazenier De grote doorbraak kwam toen Willem Bogtman in 1915, via bemiddeling door zijn vriend de beeldhouwer Hendrik Albertus van den Eijnde, van de architect Johan Melchior van der Mey de opdracht kreeg om een overkapping van glas in lood te maken voor het nieuw De slag van 1799 In 1916 gaf de zakenman August J. Jansen aan de architecten A.D.N. en J.G. van Gendt op dracht voor de bouw van villa Russenduin (nu Huize Glory) te Bergen aan Zee. Willem Bogtman kreeg de opdracht voor het ontwerpen en maken van gebrandschilderde glas-in-loodramen voor deze luxueuze villa, die in 1918 werd opgeleverd. De ramen werden gemaakt voor een bedrag van f 1.127,- (omgerekend naar huidige waarde circa 9.000,-). In het trappenhuis vindt men gebrand schilderde afbeeldingen die de strijd van het Frans-Bataafse leger tegen de Britten en Russen in 1799 afbeelden. De ramen zijn vrij ingetogen qua kleurgebruik; voor de afbeeldingen is voor namelijk contour- en grisailleverf gebruikt. Voor de bovenpartijen, de kleine medaillons en de raampartijen elders in de villa is gekleurde emailleverf gebruikt. Deel van een raam in het trappenhuis van Huize Glory, Bergen aan Zee. Foto: Rob Pronk

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2016 | | pagina 14