Die met Diederic op thuys waren Allegader teenrer scaren allemaal samen als één groep, Boden hem op, tot hem viven, gaven zich over, op vijf van hen na Die wouden met Diederic bliven die bij Dirk wilden blijven Ende ghenieten der aventuren om hetzelfde lot te ondergaan Dien Diederic mocht gheburen. Doene mochte Diederic verder niet: Hi most opgheven, wats geschiet, Ende most bliven daer ghevaen. 11 HET GESLACHT VAN HAARLEM r J De ruïne van Oud Haarlem met Assumburg op de achtergrond. Gravure van Pieter Saenredam, 17de eeuw sel van het Karolingische hofstelsel. Zij kochten het terrein voor 760 pond als 'vrij eigen' bezit, dus niet in leen. De zwagers splitsten hun nieuwe bezit al gauw in tweeën. Simon II kreeg ongeveer 108 hectare, genoeg om er een flink kasteel op te bouwen. Steengroeve Dit trotse kasteel was helaas geen lang leven beschoren. In 1351 werd het tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten door Dirk van Brederode verwoest. Tijdens het beleg bleken de gemetselde kasteelmuren niet bestand te zijn tegen de grafelijke blijde die Brederode van de stad Haarlem naar Heemskerk liet slepen (een blijde was een enorme houten machine waarmee zware keien tegen de muren van de bele gerde veste werden geslingerd). Men ging grondig te werk: van het kasteel bleef slechts een grote hoop puin over. Ook veel andere kastelen gingen er in die burgeroorlog aan. De edele heren gingen niet bepaald zachtzinnig met elkaars bezit om en sloegen ook elkaar met veel ambitie de hersens in, zodat het geen wonder is dat er ook bij Oud Haarlem ooit een gespleten schedel is gevonden. Het kasteelterrein Oud Haarlem bleef nog lang een vind plaats van oude bouwmaterialen. Tot in de vorige eeuw werd het benut als een soort steengroeve, waar naar oude bakstenen werd gespit. Het naburige slot Assumburg is zelfs deels gebouwd met kloostermoppen van Oud Haarlem. Bron van inspiratie Ruïnes spreken altijd tot de verbeelding. Ook de trieste overblijfselen van Oud Haarlem hebben in de loop der tijd tal van beeldend kunstenaars geïnspireerd. Op vele afbeel dingen manifesteert de oude puinhoop zich ruim drie eeu wen na de verwoesting nog als een imposante, begroeide heuvel waarop drie brokken metselwerk overeind staan. In het romantisch aandoende gedichtje onder de gravure van Saenredam hierboven wordt het Assendelftse huys genoemd. Deze adellijke familie had Assumburg in leen van de Van Haarlems, die er zelf nooit hebben gewoond. Vervormde rechthoek Van het zo deerlijk geschonden heerlijke slot Oud Haarlem tekenen zich nog steeds bepaalde bodemsporen af in het weiland. Die sporen zijn alleen waarneembaar vanuit de lucht en werden in 1939 opgemerkt door een oplettende luchtmachtkolonel, die dit meteen doorgaf aan de be- Passage uit de Rijmkroniek van Melis Stoke, met her taling, over de verdediging van het Muiderslot tegen een aanval van de bisschop van Utrecht in 1296. Deze regels geven een goede indruk van het Neder lands van die dagen, waarvan ook de Van Haarlems zich hebben bediend. Melis Stoke schrijft compact en beeldend. De charme van zijn versregels doet in de verte denken aan de houten heiligenbeeldjes uit die tijd, die ondanks hun primitiviteit soms óók zo'n di recte zeggingskracht hebben. Degenen die bij Dirk op het kasteel waren, dat Dirk zou treffen. Toen kon Dirk het niet meer volhouden. Hij moest zich wel overgeven, hoe dan ook, en moest daar in gevangenschap achterblijven.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2015 | | pagina 13